5. Virta-ajatus ja kilpailutilanne
5.1. Perusajatus | 5.2. Ohjelmavirta |
5.3. Katsomiskokemus | 5.4. Uutiset osana suomalaista ohjelmavirtaa |
5.1. Perusajatus
Television ohjelmistoa on alkanut ensimmäisenä virraksi luonnehtia brittitutkija Raymond Williams 70-luvulla. Hän käyttää käsitettä kuvaamaan erityisesti amerikkalaista kaupallista televisiota, jonka ohjelmisto vyöryy katsojan silmiin yhtenä ohjelmapätkien, trailereiden ja mainosten katkeamattomana virtana. (Williams 1974, 90-91.)
Williamsin mukaan televisiotoiminnan alkuvaiheessa ohjelmat
olivat selkeitä, toisistaan erillisiä jaksoja. Virtamaisessa
ohjelmistossa mainokset ja muut ilmoitukset keskeyttävät
ohjelman ja rikkovat sen eheyden. Tällaiseen ohjelmistoon hän
näkee siirrytyn kilpailutilanteen vuoksi: televisiolähetykset
on suunniteltava siten, että on mahdollista saada katsojan
huomiosta kiinni koko illaksi. (Mt., 91.) Paraatiesimerkin
virtamaisesta televisio-ohjelmistosta tarjoaa amerikkalainen
kaupallinen televisio, jossa mainoksia ja trailereita on
sijoiteltu varsinaisen ohjelman väliin ilman mitään signaaleja
siitä, että ohjelmaan on tulossa tauko (mt., 92).
John Ellis on kehitellyt virtateoriaa edelleen. Hän katsoo,
että television ohjelmat koostuvat kauttaaltaan toisistaan
erillisten pienten, enintään viisiminuuttisten kuva- ja
äänilohkojen virrasta. Esimerkiksi uutiset ja mainokset
koostuvat tällaisista täysin erillisistä, peräkkäin
sijoitelluista segmenteistä. Sarjaohjelmien segmenteillä on
puolestaan jonkinlainen peräkkäisyysyhteys. (Ellis 1982, 112.)
Ellisin mielestä virta kokoaa yhteen eri segmentit ja asettaa ne
saman kokemuksen piiriin, mutta ei järjestä niitä niin, että
ne tuottaisivat jonkin kaiken kattavan merkityksen (mt., 117).
Merkitysten muodostumiseen vaikuttavat osioiden suhde toisiinsa
sekä katsojan omat kokemukset.
Williamsin ja Ellisin lisäksi virta-ajatusta ovat muokanneet edelleen monet muutkin. Käsitys siitä, mitä virralla kussakin yhteydessä tarkoitetaan, voi vaihdella. Jotkut ovat ymmärtäneet virran yksittäisten ohjelmien, jotkut yksittäisten kuvien virtaamiseksi televisiosta; toisten mielestä virta kuvaa parhaiten katsomiskokemusta, toisten mielestä taas ohjelmatarjonnan kokonaisuutta (ks. Hagen 1993, 141-142). Tarkastelen ensin ohjelmavirtaa, ja käsittelen sen jälkeen hieman katsomiskokemusta.
5.1. Perusajatus | 5.2. Ohjelmavirta |
5.3. Katsomiskokemus | 5.4. Uutiset osana suomalaista ohjelmavirtaa |
5.2. Ohjelmavirta
Virtamainen ohjelmisto katsotaan etenkin kaupallisen
television piirteeksi, sillä kanavien täytyy vedota
mahdollisimman moniin katsojiin mahdollisimman pitkään ja
mahdollisimman monen ohjelman ajan (Jensen ym., 1994, 1). Myös
ei-kaupallisten kanavien on katsottu muuttuneen ohjelmistoltaan
virtamaisemmiksi (Hagen 1993, 141-142). Virtamaisuuteen
liitetään muun muassa genrerajojen hälventyminen ja
ennakkopätkien suuri määrä. Esille pyritään tuomaan
kiinnostusta herättäviä ja jännitystä lupaavia elementtejä,
joilla katsojaa houkutellaan pysymään kanavalla. (Ridell 1995,
22.)
Virran käsite voidaan jakaa kolmeen osaan: kanavavirtaan (channel
flow), katsojavirtaan (viewer flow) ja supervirtaan (super
flow). Kanavavirta koostuu kunkin kanavan tarjoamista
ohjelmista ja niiden osasista, mainoksista ja
ennakkoilmoituksista. Katsojat luovat omat katsojavirtansa
valitsemalla seuraamansa ohjelmat käytössään olevilta
kanavilta. Supervirta koostuu kaikista niistä mahdollisista
valinnoista, joita katsojat voivat tehdä. Toisin sanoen sen
sisälle mahtuvat kaikki kanava- ja katsojavirrat. Jensenin ym.
mielestä supervirta on muuttunut Pohjoismaissa radikaalisti
80-luvulta lähtien. Kansalliset kanavat ovat pyrkineet
profiloitumaan johonkin suuntaan. Yhdysvalloissa on tapahtunut
päin vastoin: siellä on havaittu, että supervirran sisältö
samankaltaistuu muun muassa siksi, että kanavat turvautuvat
pienimmän yhteisen nimittäjän strategiaan katsojien
kalastelussa. (Jensen ym. 1994, 3-4.)
Ohjelmiston virtamaisuuteen liittyy myös rakenteellinen ja temaattinen intertekstuaalisuus. Ohjelmien osaset nyöritään yhteen mainoksilla ja ilmoituksilla, mutta näiden raja on usein varsin hämärä. Esimerkiksi ohjelmasponsorien ilmoittaminen juuri ennen varsinaisen ohjelman aloittamista on eri segmenttien diskursiivisten rajojen hämärtämistä. Temaattinen intertekstuaalisuus voi tarkoittaa sitä, että mainoksissa lainataan johonkin toiseen genreen kuuluvaa formaattia tai jotain sen elementtiä. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa uutisten muotoon tehdyt mainokset. (Jensen 1994, 302.)
5.1. Perusajatus | 5.2. Ohjelmavirta |
5.3. Katsomiskokemus | 5.4. Uutiset osana suomalaista ohjelmavirtaa |
5.3. Katsomiskokemus
Virtametaforaan liittyy kaksi vastakkaista näkemystä:
Toisaalta ajatellaan, että televisiota seurataan arkitoimien
ohessa kauempaa katsellen, jolloin se jää automaattisesti
vähemmälle huomiolle. Toisaalta virran kuvitellaan vievän
katsojan huomion mennessään. (Gripsrud 1998, 29.)
Ridell (1995, 15-17) esittelee Joke Hermesin näkemystä,
jonka mukaan joukkoviestinnän teksteillä on merkitystä vain
osana arjen rytmejä ja rutiineja, niiden ylläpitäjinä ja
vaatimuksiin mukautujina. Teksteillä ei itsessään olisi osaa
eikä arpaa siihen, millaisia merkityksiä niille annetaan.
Tämän mukaan esimerkiksi uutisia seurattaisiin sisältöjen
sijasta ainoastaan tietynlaisen identiteetin esittämiseksi,
esimerkiksi poliittisesti valveutuneen "kunnon
kansalaisen" esittämiseksi.
Virtamaisen television nähdään edellyttävän ja tuottavan
vastineeksi virtamaista katselua. Ympärivuorokautinen
ohjelmatarjonta, monikanavaisuus sekä ohjelmien jonkinasteinen
samankaltaisuus mahdollistavat sen, että ihmiset voivat
käyttää televisiota silloin, kun se heille sopii. (Mt.,
20-21.)
Kellner (1998, 268-269) huomauttaa, että ihmisten
suhtautuminen televisioon vaihtelee suuresti. Jotkut pujottelevat
kanavalla kuvavirran mukana, toiset katselevat kokonaisia
ohjelmia. Kummassakaan tapauksessa ei ole varmaa, miten
syvällisesti ohjelma katsojaan vaikuttaa ja mitä merkityksiä
hän siitä saa. Virtakäsityksen ääripää on ajatus, jonka
mukaan televisio on pelkkää melua vailla merkityksiä,
vaikutuksia ja tarkoituksia.
Katsomiskokemuksen virtamaisuutta puolustetaan väitteellä, jonka mukaan ihmiset yleensä sanovat katselevansa televisiota eivätkä tiettyjä, nimeltä mainittuja ohjelmia (esim. Williams 1974, 89). Televisionkatselun virtamaisuutta vastaan puhuu se, että ihmisillä on suosikkiohjelmia, joita he seuraavat hyvin tarkkaan (Gripsrud 1998, 28). Virtaa kyseenalaistavat myös havainnot, joiden mukaan kanavapujottelu on varsin suunnitelmallista ja tietoista. Kanavien välillä surffailu edellyttää katsojilta hyvää genretietoutta: se on keino merkityksellistää ja valita ohjelmia kaiken tulvan keskeltä. (Ridell 1995, 24.) Jos televisiosta tulisi ainoastaan merkityksetöntä hälinää, jonka sisällöllä ei olisi mitään väliä, katsottavien ohjelmien valinta tuskin olisi kovin tietoista, eikä ohjelmiston genreytymisestä olisi sanottavaa hyötyä.
5.1. Perusajatus | 5.2. Ohjelmavirta |
5.3. Katsomiskokemus | 5.4. Uutiset osana suomalaista ohjelmavirtaa |
5.4. Uutiset osana suomalaista ohjelmavirtaa
Virrasta puhuttaessa on pidettävä amerikkalainen ja
suomalainen televisio erillään. Käytännössä
televisiotuotanto Euroopassa ja Suomessa rakentuu selkeille
ohjelmatyypeille (Ridell 1998, 130). Suomessa varsinaiset
ohjelmat erottuvat selkeästi toisistaan ja mahdollisista
mainoksista. Ohjelmien aloitukset ja lopetukset ovat yleensä
selvästi havaittavissa. Useat fiktiosarjat tosin alkavat suoraan
jostain kohtauksesta, jonka jälkeen alkutekstit vasta vyöryvät
ruutuun. Näin voidaan tehokkaasti herättää katsojan
kiinnostus. Silloin tällöin ohjelmien välissä esiintyy
kuuluttajia, jotka kertovat päivän ohjelmistosta.
Vaihtoehtoisesti näytetään ohjelma-aikataulu. Tämäntyylisiä
katkoja ei ole joka välissä, joten tässä mielessä voidaan
puhua ohjelmien virtaavan katsojan silmiin ilman keskeytystä.
Sekä kaupallisilla että ei-kaupallisilla kanavilla
näytetään varsinaisten ohjelmien välissä ennakkoilmoituksia
tulevasta ohjelmistosta. Kaupallisilla kanavilla niitä näkyy
usein jopa jokaisen mainostauon päätteeksi, jolloin ne on
selkeästi tunnistettavissa ruudussa näkyvistä tunnisteista.
Mainoskanavilla ohjelmien ja mainosten välillä on tunnukset,
jotka ilmoittavat ohjelman vaihtumisesta mainoksiin ja päin
vastoin. Erilaisia "rituaalisia siirtymäriittejä"
(Fiske & Hartley 1978, 167) televisio on siis pullollaan.
Suomalaisessa ohjelmavirrassa uutiset ovat vielä selkeämmin
oma ohjelmansa kuin moni muu. Uutisten erityisyydestä kertovat
kiinteät lähetysajat ja niiden keskeinen sijainti
ohjelmakartoissa (Ridell 1998, 130). Lähetystä rajaavat alku-
ja lopputunnukset. Tunnuksille voi antaa useitakin erilaisia
symbolisia merkityksiä, mutta tärkeintä on, että katsoja
huomaa niiden perusteella ohjelmavirrassa tapahtuvan muutoksen.
Tämä tietenkin edellyttää sitä, että tunnukset noudattavat
tiettyä, tuttua kaavaa, joka poikkeaa muiden siirtymämerkkien,
kuten mainostaukojen tunnusten, ominaispiirteistä. Itse asiassa
uutistunnukset ovat kansainvälisestikin hyvin samantyylisiä.
Niissä käytetään usein kello-, maapallo- ja karttasymboleja
sekä nopeatempoista musiikkia viittaamaan uutislajityypin
välittömään ja välilliseen todellisuussuhteeseen (mt., 131).
Tämä on oleellinen osa television ohjelmavirrasta
erottautumisessa.
Uutisilla on erityisasema television ohjelmahierarkian
huipulla ja katsojamäärät ovat suuret, muttei ole itsestään
selvää, että katsoja istuu uskollisesti ja tarkkaavaisesti
television ääressä lähetyksen alusta loppuun. Myös
uutislähetys joutuu kilpailemaan katsojien huomiosta
kilpailevien kanavien ohjelmatarjonnan ja yleisön muiden
aktiviteettien kanssa. MTV3 ja Nelonen herättelevätkin katsojan
kiinnostusta jo ennen uutislähetysten alkua. MTV3:lla päivän
mehukkaimmat uutisotsikot vilautetaan ruudussa ennen pääuutisia
edeltävää mainostaukoa ja näytetään samalla kuvaa
studiosta. Nelosella katsojia on toisinaan houkuteltu uutisten
ääreen juoksuttamalla ruudussa kiintoisimpia otsikoita
uutislähetystä edeltävän ohjelman loppupuolella. Tällaisen
ennakkomainonnan voi kuitenkin myös ajatella vähentävän
katsojan kiinnostusta ja uutisten uutuusarvoa. Jos ennakkopalat
tuntuvat katsojasta tylsiltä, voi vähäinenkin kiinnostus
kuivua kokoon.
Uutislähetys koostuu eripituisista juttuosioista, joita
ympäröivät uutisankkurien juonnot. Perinteisessä
uutishierarkiassa merkittävimmät uutiset sijoitellaan
lähetykseen tärkeysjärjestyksessä. Tärkeimpien aiheiden
mainitseminen aivan lähetyksen aluksi liitetään kuuluvaksi
uutisen lajityyppiin: merkittävimmät asiat on kerrottava ensin,
minkä jälkeen siirrytään yksityiskohtaisempaan selostukseen.
Yhtä hyvin uutisotsikoiden mainitseminen toimii kuitenkin myös
katsojan kiinnostuksen kalastajana. Luettavat aiheet eivät
välttämättä noudata esitysjärjestystä, vaan alussa
luetellaan ne aiheet, joiden arvellaan kiinnostavan eniten.
Tällä tavalla voidaan saada pidetyksi kiinni sellaisestakin
katsojasta, jota ensimmäinen tai toinen uutisaihe vielä
sytytä.
On huomattava, että uutisminuuteissa ja muissa nopeatempoisissa lyhytlähetyksissä ei tarvita vastaavanlaisia taktiikoita. Näillä lähetyksillä on merkitystä paitsi uutiskatsauksen antajina, myös osana virrasta erottautumisen strategiaa. Ne toimivat ne eräänlaisina pääuutislähetysten ennakkomainoksina tai pikakertauksina. Usein niissä viitataankin tuleviin lähetyksiin lupaamalla kertoa aiheesta lisää myöhemmin. Pääuutisissa myös viittaukset oman kanavan ajankohtaisohjelmatarjontaan ovat mahdollisia.
5.1. Perusajatus | 5.2. Ohjelmavirta |
5.3. Katsomiskokemus | 5.4. Uutiset osana suomalaista ohjelmavirtaa |
Pääsivulle | © Elisa Salste (etunimi@sukunimi.net) |