Viikon aineistoon mahtui 241 uutisjuttua. Eniten juttuja oli
MTV3:n Kymmenen uutisissa, yhteensä 95 eli keskimäärin 14
juttua lähetyksessä. TV1:n klo 20.30 lähetyksissä juttuja oli
keskimäärin 12, yhteensä juttuja kertyi viikon ajalta 86.
Nelosen klo 20:n uutisissa juttuja oli viikon aikana 60 eli
keskimäärin 9 juttua lähetystä kohden.
TV1:n pääuutisissa viikonlopun vaikutus näkyi vähentyneinä juttumäärinä, olivathan lähetykset 10 minuuttia lyhyemmät kuin arki-iltoina. MTV3:n pääuutislähetykset olivat lauantaista maanantaihin viisi minuuttia muita iltoja lyhyemmät, mutta juttumäärät eivät vähentyneet yhtä selkeästi kuin TV1:llä. Nelosen uutiset olivat joka päivä samanpituiset.
9.1. Omaa ja yhteistä
Tv-kanavien uutiset eivät ole aiheiltaan yhdestä puusta
veistettyjä. Huoli kanavakilpailun täysin yhdenmukaistavasta
vaikutuksesta näyttää Suomen tilanteessa liioitellulta.
Kullakin kanavalla valtaosa uutisaiheista on sellaisia, joita
kilpailevat kanavat eivät käsittele lainkaan. Omien aiheiden
osuus lähetyksen kaikista aiheista ylittää MTV3:lla ja
TV1:llä puolet ja Nelosellakin luku hipoo viittäkymmentä
prosenttia. Sen sijaan kaikille kolmelle yhteisten juttuaiheiden
osuus aineistossa oli 23 prosenttia (kuvio 2).
Kuvio 2. Omien ja yhteisten aiheiden osuudet koko
aineistossa.
Neljännes jutuista oli sellaisia, joita käsiteltiin kahdella
kanavalla. Eniten toistensa jäljillä olivat TV1 ja MTV3. TV1:n
aiheista joka viidettä käsiteltiin MTV3:lla, muttei Nelosella.
MTV3:n näkökulmasta tarkasteltuna osuus oli lähes sama.
Vähiten yhteistä oli TV1:llä ja Nelosella, mutta myös MTV3:n
juttuaiheista vain pieni osuus oli sellaisia, joita oli
Nelosella, muttei TV:llä.
Ajatus, jonka mukaan kilpailutilanteessa nimenomaan uutisten
pääaiheet ovat yhdenmukaisia, saa aineistosta varsin runsaasti
tukea. Ensinnäkin kaikille kolmelle kanavalle yhteiset aiheet
olivat suurimmaksi osaksi ns. kovien uutisten aiheita, eli
sodista, politiikasta ja taloudesta kertovia juttuja. Kahdelle
kanavalle yhteisistä aiheista mainittakoon lisäksi myös
rikokset ja onnettomuudet. Näiden käsittelyä harrastivat
erityisesti Nelonen ja MTV3. Toiseksi samanaiheiset uutiset
olivat useimmiten lähetysten kärkipäässä. Yhteiset aiheet
kasaantuivat selvästi ykkös- ja kakkosuutisiksi, mutta tämän
jälkeen jakauma ei ollut aivan niin yksioikoinen kuin olisi
voinut olettaa - kuudes ja seitsemäs uutinen käsittelivät
useammin kilpailijan lähettämiä aiheita kuin kolmas, neljäs
tai viides. Syyksi voi ajatella sen, että yhteisistä aiheista
monet todella koetaan sellaisiksi, jotka on välttämätön
uutisoida, mutta näiden kaikkien sijoittamista aivan kärkeen
vältetään, jotta lähetyksen omaleimaisuudellekin jää sijaa.
Kun kerran joka kanavalla noin puolet aineistosta on
sellaista, jota myös vähintään jompikumpi kilpailija
käsittelee, lähetykset vaikuttavat peräkkäin katsottuina
varsin yhdenmukaisilta, etenkin kun pääjutut ovat samoja.
Tilanteessa, jossa katsoja roikkuu koko illan television
äärellä uutisia ja ajankohtaisohjelmia katsellen, vaikutelma
korostuu, sillä lähetysajat ovat melko lähekkäin. Tämän
vuoksi uutiset voivat tuntua samankaltaisemmilta kuin ne itse
asiassa ovatkaan, varsinkin kun uutisaiheet ovat pitkälti
samoja, joita tiedotusvälineet ovat suoltaneet pitkin päivää
(vrt. Huovila 1995, 26 ja Kivikuru 1992, 49).
Uutisten samankaltaisuutta kuvaa aihetarkastelun lisäksi se
aika, mikä kunkin kanavan uutisissa käytetään yhteisten
aiheiden käsittelyyn. Tutkituissa uutisissa nämä aiheet
pääsääntöisesti joko kuitattiin hyvin lyhyellä maininnalla
tai vaihtoehtoisesti käsiteltiin karkeasti ilmaisten
pariminuuttisina juttuina. Nelonen käsitteli yhteisiä aiheita
yleensä lyhyimmin, olihan kanavan keskimääräinen
juttupituuskin pienin. TV1:n puolestaan käytti niihin eniten
aikaa. Molempien kanavien keskimääräinen juttupituus oli
varsin lähellä aikaa, jonka ne keskimäärin käyttivät
yhteisiin aiheisiin. Sen sijaan MTV3 erottautui joukosta. Se
käytti yhteisaiheisiin keskimäärin yli kymmenen sekuntia
vähemmän aikaa kuin muihin juttuihinsa. MTV3:n strategiana
näyttää siis olevan selvitä "pakkopullauutisista"
sukkelasti ja keskittyä muihin asioihin.
Mikä sitten on ollut kiristyvän kilpailun vaikutus aiheiden samankaltaisuusasteeseen? Työryhmän (1981) tutkimukseen verrattuna samankaltaisuus näyttää vähentyneen, mutta sen sijaan Luoman ja Sinkon (1986) tutkimukseen verrattuna MTV3:n uutiset eivät ole yhtä omaleimaiset kuin ennen. Aiempien tutkimusten suppeuden vuoksi asiaan onkin mahdotonta löytää yksiselitteistä vastausta.
9.2. Juttupituudet
Koska lähetykset olivat eripituisia ja juttumääriltään
erilaisia, myös juttupituudet vaihtelevat selvästi kanavien
kesken. Kestoltaan lyhyin lähetys on kymmenminuuttinen Nelosen
uutiset. Nelonen on selkeästi profiloitunut hyvin lyhyisiin
juttuihin (kuvio 3). Kolmannes Nelosen jutuista oli alle
kahdenkymmenen sekunnin pituisia. Liki kuusikymmentä prosenttia
jutuista kesti puoli minuuttia tai vähemmän.
Kuvio 3. Nelosen uutisten juttupituuksien jakautuminen.
Vauhdikkaan käsittelyn vaikutelmaa korosti Nelosen
uutislähetyksen "lentävä" alku, sillä ohjelma alkoi
sillä, että ruudussa näytettiin uutisankkurin nousevan
työpisteestään ja lähtevän kävelemään kohti studiota.
Näin katsojalle voi syntyä mielikuva todella tuoreista
uutisista, jotka ovat syntyneet juuri ennen lähetyksen alkua.
Toisaalta on mahdollista, että katsojalle muodostuukin mielikuva
viime tipassa tehdyistä hätäisistä uutisista, mikä saattaa
nakertaa lähetyksen luotettavuutta.
Kuviosta 4 käy ilmi, että 20-minuuttisten MTV3:n uutisten
juttupituudet ovat varsin lähellä Nelosta. Reilu neljännes
jutuista kesti alle kaksikymmentä sekuntia, ja hieman yli puolet
jutuista oli korkeintaan puoliminuuttisia. Nelosen ja MTV3:n
selkein eroavaisuus on se, että viidennes MTV3:n jutuista kesti
kahdesta minuutista kahteen ja puoleen minuuttiin. Nelosella
näiden juttujen osuus oli vain 5 prosenttia. MTV3:lla pitkien
juttujen osuus on siis sen verran suuri, että uutisiin ei tule
sellaisten "pikauutisten" makua kuin Nelosen kymmenen
minuuttia lyhyemmässä uutislähetyksessä on kyse.
Kuvio 4. MTV3:n uutisten juttupituuksien jakautuminen.
25 minuuttia kestävien TV1:n pääuutisten juttupituudet
eroavat kilpakumppaneista selkeästi (kuvio 5). Kanavan
uutislähetyksistä puuttuivat lyhyimmät, alle kahdenkymmenen
sekunnin jutut lähes kokonaan. Sen sijaan 20-30 sekunnin
pituisten juttujen osuus kanavalla oli hyvin samankaltainen kuin
kilpailijoillaan. Puolesta minuutista minuuttiin kestävien
juttujen osuus oli myös selkeästi suurempi kuin kahdella muulla
kanavalla.
TV1:n pääuutislähetys siis suuntautui aiheiden
perusteelliseen käsittelyyn. Leimallisinta sille oli se, että
ylivoimaisesti suurin osa jutuista, liki kolmannes, kesti
kahdesta minuutista kahteen ja puoleen minuuttiin. Toisin kuin
MTV3:n ja Nelosen uutisilla, kanavalla oli myös yli kahden ja
puolen minuutin pituisia juttuja. Näiden osuus oli 13
prosenttia. Yli kolmen minuutin TV1:n uutisissakaan ei menty kuin
kerran. Koska jutut ovat pitkiä, lähetykseen mahtuu
suhteellisesti vähemmän aiheita kuin kilpailijoilla.
Lähetyksen kulku ei tunnu yhtä lennokkaalta kuin muilla
kanavilla.
Kuvio 5. TV1:n uutisten juttupituuksien jakautuminen.
TV1:n jutut näyttävät pidentyneen selvästi, kun verrataan
saamiani tuloksia edellä esittelemiini Luoman & Sinkon sekä
Kivikurun havaintoihin. MTV3:n juttupituudet eivät eroa
aiemmista lukemista yhtä suuresti.
Kysymykseen, minkäaiheiset jutut olivat pitkiä ja mitkä lyhyitä, palaan aiheittaisen tarkastelun yhteydessä.
9.3. Profiilin perässä: otsikointi ja kärkiuutiset
Uutisotsikot ja kärkiuutiset kertovat siitä, millaisia
aiheita lähetyksissä pyritään korostamaan. Jo pelkkiä
uutisotsikoiden aiheluokkia tarkastelemalla lähetyksistä
löytyy selkeitä eroja.
Nelosen uutisten otsikoissa suosittiin kahta ryhmää: rikos-
ja oikeusjuttuja sekä viranomaistoimintaa käsitteleviä
aiheita. Ero muihin kanaviin on todella selkeä, sillä kyseiset
aiheet pääsivät vain muutaman kerran otsikoihin kilpailijoiden
lähetyksissä, kun taas Nelosen otsikoista niiden osuus oli
kolmannes. Nelosella otsikoihin laitettiin usein myös
onnettomuudet, talouspolitiikka ja sosiaaliasiat.
MTV3:n otsikointi painottui yhteen aiheeseen: politiikkaan.
Politiikkajuttujen osuus otsikoissa oli yli neljännes. Perässä
tulivat urheilusta, sosiaaliasioista ja sodista kertovat jutut.
Kanava tuo urheilua runsaasti esille, sillä sitä nostetaan
esiin jo varsinaisessa pääuutislähetyksessä, vaikka
lähetystä seuraa erillinen urheiluosuus samaan tapaan kuin
muillakin kanavilla.
Myös TV1:llä politiikkajuttujen otsikko-osuus oli suurin,
vajaa viidennes. TV1:n otsikkokäytäntö oli kilpailijoitaan
tasaisempi. Otsikoihin nostettiin juttuja useammasta
aihepiiristä, eikä muutaman aihepiirin painottuminen ollut
yhtä selvää kuin muilla kanavilla. Kakkossuosikki oli
kulttuuri ennen yritystaloutta, talouspolitiikkaa ja sotaa.
Kulttuurin nostaminen otsikoihin perinteisten kovien uutisten
väliin voi tuntua yllättävältä, koska kulttuurijutut
sijoitellaan lähes poikkeuksetta lähetyksen loppupuolelle.
TV1:n pääuutislähetyksen keskivaiheilla uutisankkuri lukee
arkisin myös ns. väliotsikot, joissa mainitaan kahdesta kolmeen
loppulähetyksen aihetta. Tarkoituksena on pitää katsojan
mielenkiintoa yllä ohjelman loppuun saakka. Myös
väliotsikoissa yleisin aihe oli politiikka.
Olen tarkastellut tutkimuksessani myös kunkin lähetyksen
viiden ensimmäisen jutun aihepiirien jakautumista. Käytän
tästä juttujoukosta nimitystä kärkiuutiset. Kärkiuutisten
aihepiirit erosivat jonkin verran uutisotsikoiden aihepiireistä.
Ne käsittelivät useimmiten rikos- ja oikeusasioita,
politiikkaa, sosiaalikysymyksiä tai talouspolitiikkaa (kuvio 6).
Politiikan ja sosiaaliasioiden osuus kärkiuutisissa on selvästi
suurempi kuin otsikoissa. Rikos- ja oikeusjuttujen osuus oli liki
sama kuin uutisotsikoissa, mutta viranomaistoiminnasta kertovat
jutut eivät olleet läheskään yhtä paljon esillä.
Kärkijuttujensa perusteella Nelosen uutiset eivät siis vaikuta
yhtä poliisi-tv:n tyyppisiltä kuin uutisotsikoidensa
perusteella. Kärkiuutiset jakautuivat kanavista tasaisimmin eri
aihepiireihin, eli rikosjuttuja ei suosittu suhteessa
läheskään yhtä paljon kuin muiden kanavien kärkiuutisissa
politiikkaa.
Kuvio 6. Kärkijuttujen aihepiirit Nelosen uutisissa.
MTV3:n kärkiuutiset olivat aiheiltaan kilpakumppaneiden
suppeimmat (kuvio 7). Liki kolmannes kärkipään jutuista
käsitteli politiikkaa. Kakkosaihe sodat keräsi vajaan
neljänneksen osuuden, ja kolmosena tulevan urheilun
prosenttiosuus oli sama kuin Nelosen eniten käsittelemien
aiheluokkien. Kärkiuutistensa perusteella MTV3 näyttää siis
eniten tiettyihin aiheisiin keskittyneeltä kanavalta.
Sosiaaliasioita lukuunottamatta nämä aiheet ovat samoja kuin
otsikoihin nostetut aiheetkin.
MTV3:n tapaan myös TV1:n uutisissa politiikka saa
kärkiuutisissa jonkin verran enemmän tilaa kuin otsikoissa.
Politiikan osuus on liki neljännes eli sen vetovoima on pienempi
kuin MTV3:lla. Seuraavaksi suurimman ryhmän muodostavat
talousasiat. Kärkiuutisissa on yhtä laaja kirjo eri aiheita
kuin Nelosella, mutta parin aiheluokan korostuminen on
selvempää (kuvio 8).
Kuvio 7. Kärkijuttujen aihepiirit MTV3:n uutisissa.
Kuvio 8. Kärkijuttujen aihepiirit TV:n uutisissa.
9.4. Aiheiden jakautuminen
9.4.1. Maat
Eri kanavien uutislähetyksissä kotimaanjutut olivat
enemmistönä (taulukko 8). Lähetykset kuitenkin erosivat
"kotimaisuusasteeltaan" varsin paljon. Taulukkoon on
kotimaanuutisten kohdalle laskettu kansallisen ja paikallisen
tason jutut sekä kotimaanjutut, joissa oli kytkentä EU:hun tai
ulkomaille. Vastaavasti ulkomaanjuttuihin on laskettu mukaan
myös ne ulkomaanjutut, joissa on kytkentä kotimaahan tai
EU:hun.
Taulukko 8. Uutisten maittainen jakauma eri kanavilla.
Hieman yllättävä tulos on, että eniten ulkomaanuutisia oli
alkujaan kotimaisuutta korostaneella MTV3:lla. MTV3:lla vain
hiukan yli puolet jutuista kertoi kotimaan asioista, kun TV1:llä
vastaava luku oli lähes kolme neljännestä. Nelosella
ulkomaanjuttujen osuus oli kolmannes. Ulkomaanjuttujen pieni
osuus voi lisätä uutisten hintaa: kotimaanjutut on tehtävä
itse alusta loppuun, kun taas ulkomaanuutismateriaalia voi ostaa
valmiina uutistoimistoilta.
Tulokset näyttäisivät aiempien tutkimusten rinnalla siltä,
että Yleisradion uutisissa ulkomaanjuttujen osuus olisi
huikeasti pienentynyt ja MTV3:lla jonkin verran lisääntynyt.
Vertailua tehdessä on kuitenkin syytä ottaa huomioon kaksi
seikkaa. Ensiksikin useimmissa aiemmissa tutkimuksissa aineistoa
ei ole lajiteltu koti- ja ulkomaajuttuihin kauttaaltaan, vaan
jako on tehty aihejakauman selvittelyn yhteydessä toimituksen
työnjaon näkökulmasta. Tämän vuoksi kotimaa-luokat ovat
huomattavasti pienempiä kuin tässä tutkimuksessa. Näin ollen
tutkimuksista ei käy suoraan ilmi kotimaanjuttujen osuus.
Toiseksi vertailua vaikeuttaa se, että aiemmista tutkimuksista
ei käy ilmi, mihin luokkiin on sijoiteltu jutut, jotka eivät
ole selkeästi kotimaan tai ulkomaiden asioita käsitteleviä,
vaan joissa on kytkentöjä muuallekin. Kun nämä kaksi varausta
ottaa huomioon, aineistoni perusteella vaikuttaisi silti siltä,
että ulkomaanuutiset ovat lisääntyneet MTV3:lla ja
vähentyneet TV1:llä.
Olen tarkastellut myös sitä, minkä verran uutisissa oli
perinteiseen kotimaa/ulkomaa-jaotteluun sopimattomia juttuja, eli
niitä "välitapauksia", joihin liittyi kytkentä
useampaan paikkaan. Kaikkien kanavien keskimääräinen tilanne
on esitetty kuviossa 9.
Kuvio 9. Uutisten maittainen jakauma, keskiarvo kaikkien
kanavien jutuista.
Tavanomaiset koti- ja ulkomaanjutut muodostivat kaikilla
kanavilla selkeän enemmistön. Kolmanneksi yleisin luokka oli
TV1:llä ja MTV3:lla kotimaanjuttu, jossa oli ulkomaankytkentä.
Nelosella puolestaan kolmanneksi yleisin tyyppi oli
ulkomaanjuttu, jossa oli kytkentä kotimaahan. Muiden tyyppien
osuus oli muutaman prosentin luokkaa. MTV3:lla ja Nelosella
paikallisasioita käsittelevien kotimaanjuttujen osuus oli sama,
reilut kolme prosenttia. TV1:llä luku oli prosentin. TV1:llä
oli muita kanavia hieman enemmän kotimaanjuttuja, joissa oli
EU-kytkentä. Kaiken kaikkiaan voi kuitenkin sanoa, että
maittaisissa jakaumissa "välitapausten" osuudet olivat
kaikilla kanavilla erittäin lähellä toisiaan.
Ulkomaanjuttujen osuus pienenee hieman, kun tarkastellaan lukumäärän sijasta niiden kestoa. Ajan mukaan mitattuna kotimaanjuttujen osuus on MTV3:lla ja Nelosella hieman taulukossa 8 esitettyä suurempi; TV1:n luvut ovat samat. Nelosella ulkomaanjuttujen vähennys on reiluin: ulkomaanjuttuihin käytettiin 27 % lähetysajasta. MTV3:lla ja Nelosella ulkomaanjutut olivat keskimäärin kymmenkunta sekuntia lyhyempiä kuin kotimaanjutut. TV1:llä tällaista eroa ei ollut.
9.4.2. Aiheet
Aihepainotuksiltaan uutislähetykset erosivat toisistaan
paljonkin. Kauimpana toisistaan olivat TV1:n ja Nelosen uutiset,
MTV3:n lähetykset sijoittuivat niiden välimaastoon.
TV1:n uutisissa oli havaittavissa yksi pääaihe: yli joka
neljäs juttu käsitteli politiikkaa, mikä on enemmän kuin
muilla kanavilla (kuvio 10.). Toiseksi suosituin aihe oli
yritystalous, jota käsitteli reilut kymmenen prosenttia
jutuista. Seuraavaksi eniten käsiteltiin talouspolitiikkaa,
kulttuuria ja sota- ja konfliktiuutisia. Kulttuurijuttuja
lukuunottamatta kärjessä olivat siis ns. perinteisten kovien
uutisten aiheet. Kulttuurijutut olivat kuitenkin selvästi
kanavan kilpailuvaltti, sillä niitä oli lähetyksissä
runsaammin kuin muilla kanavilla ja niihin myös yleensä
viitattiin jo uutisotsikoissa. Myös talousjuttujen osuus oli
huomattavasti suurempi kuin muilla kanavilla. TV1 huolehti
talousjuttuja yleisjulkisuuteen selvästi enemmän kuin MTV3,
vaikka molemmilla on myös erilliset talousuutislähetykset.
Kuvio 10. Juttujen aihepiirit TV1:n uutisissa.
MTV3:n uutisten aihetarjonta oli mielenkiintoinen sekoitus
perinteisiä uutisarvostuksia ja populistisuutta. Niissä
suosittiin myös politiikkaa, mutteivät aivan yhtä paljon kuin
TV1. Politiikkajuttujen osuus oli viidennes. Seuraavaksi
yleisimpiä aiheita olivat rikos- ja oikeusjutut, sodat ja
konfliktit sekä urheilu. Urheilun suurta osuutta selittää
osaltaan uutisviikolle sattunut maailmanmestaruuden ratkaissut
formula 1 -kilpailu, jota MTV3 hehkutti ennen ja jälkeen itse
h-hetken. Kaikkien kanavien uutislähetyksessä kilpailun
ratkeamista suomalaisen eduksi uutisoitiin näyttävästi, mutta
MTV3:lla tapausta käsiteltiin selvästi hartaammin kuin muilla
kanavilla. Reilu ennakkouutisointi johtui varmasti myös siitä,
että kyseisen kisan lähetysoikeudet olivat Suomessa juuri
MTV3:lla. Viihdeaiheena pidetyn urheilun painottaminen on
uutislähetyksen omaleimaisimpia piirteitä, ja sen voi nähdä
selkeäksi kilpailustrategiaksi kanavalla, joka muutenkin
korostaa ohjelmistonsa urheilutarjontaa.
Muu-kategorian suuruus johtui varsin pitkälti Kymmenen
uutisten käyttämistä ns. loppukevennyksistä, jotka olivat
usein muihin aiheluokkiin sopimattomia
"hömppäjuttuja". Aina näin ei kuitenkaan ole. (Kuvio
11.)
Kuvio 11. Juttujen aihepiirit MTV3:n uutisissa.
Toisin kuin TV1 ja MTV3, Nelosen uutiset eivät luota
politiikan vetovoimaan vaan ovat profiloituneet toisin. Nelosen
pääuutislähetyksen koko juttutarjonta jakautui tasaisemmin eri
aihepiirien keskein kuin muilla kanavilla, ja tässä mielessä
uutislähetys näyttäytyi kilpailijoita monipuolisempana.
Yleisimmin jutut käsittelivät rikoksia ja oikeusjuttuja.
Toiseksi suosituimpia olivat sosiaaliasiat, ja politiikka seurasi
näiden perässä vasta kolmantena. Erot aihepiirien välillä
eivät kuitenkaan ole kuin muutaman prosenttiyksikön luokkaa.
Myös sodat, onnettomuudet ja viranomaistoiminta saivat Nelosella
huomiota, samoin talouspolitiikka ja kulttuuri. (Kuvio 12.)
Kuvio 12. Juttujen aihepiirit Nelosen uutisissa.
Toisaalta Nelosen uutisten monipuolisuutta voi myös moittia.
Juttuvalikoimasta puuttuivat kahden sellaisen aihepiirin jutut
(ympäristö ja tiede & koulutus), joita kilpailijoilla oli.
Näitä aihepiirejä käsiteltiin kahdella muulla kanavalla
kuitenkin niin vähän, että niiden puuttuminen Neloselta voi
johtua sattumastakin. Nelosen juttupainotukset vaikuttavat
kaikesta huolimatta yllättävän konservatiivisilta ja ns.
kovissa uutisissa pitäytyviltä siihen nähden, että
aloittaessaan lähetyksiä neloslaiset ilmaisivat aikovansa
tehdä uutisohjelmaa, jonka painotukset olisivat kovinkin
uudenlaisia (Virtanen 1997). Samassa yhteydessä esitetty
talouden ja politiikan kriitikkona olemisen tavoitekaan ei
näytä toteutuneen, sillä juuri näistä aiheista kertovat
jutut ovat sitä tavaraa, joka on jokaisella kanavalla
samankaltaista.
Lähetyksissä ei käsitelty kovin monta sellaista aihetta,
jotka olisi jaettu useammaksi eri toimittajan tekemäksi jutuksi.
Näitä "jatkojuttuja" oli eniten MTV3:lla, yhteensä
seitsemän. Näistä neljä liittyi edellä mainittuun
formulakisauutisointiin. TV1:llä tällaisia juttuja oli viikon
aikana kolme, joista kaksi käsitteli myös formuloita. Nelosella
useammaksi jutuiksi jaettuja aiheita ei ollut lainkaan. Tosin
pääsääntöisesti joka lähetyksessä yksi uutinen oli jaettu
kahteen osaan niin, että varsinaisen uutisen jälkeen ruudulle
ilmestyi 4 faktaa -niminen grafiikka, jossa kerrottiin uutisen
aiheeseen liittyviä tilastotietoja ynnä muuta faktaa. Osio
erottui varsinaisesta uutisesta selvästi, koska grafiikkaan
siirryttiin aina studion kautta ankkuria näyttämällä.
Ruudulla olevat tiedot luki ankkuri, ei jutun tehnyt toimittaja.
En kuitenkaan luokitellut näitä "tietoiskuja"
erillisiksi jutuiksi, koska ne eivät muodostaneet mitään
juttukokonaisuutta, vaan olivat eräänlaisia irtotietoja.
Eri aihepiirien määrällisten osuuksien laskemisen lisäksi
on mielekästä selvittää, mikä osuus lähetysajasta
aihepiireille uhrattiin. Taulukossa 9 on esitetty aihepiirien
keskimääräiset juttupituudet. Laskelmat on tehty kaikista ko.
aihepiirejä käsittelevistä jutuista, verrattain vähäisten
juttumäärien vuoksi ei kunkin kanavan jutuista yleensä
erikseen.
Taulukko 9. Aiheluokkien keskimääräiset juttupituudet,
kaikki kanavat.
Alle kymmenen juttua käsittelevät aiheluokat olen jättänyt
pois seuraavasta lähemmästä tarkastelusta. Muutamista
aiheluokista esittelen myös kanavakohtaisia tuloksia. Kaikkien
kanavien juttupituusjakaumat aiheittain jaoteltuna ovat
liitteessä 2.
Sodista ja konflikteista kertovat jutut olivat useimmiten
lyhyitä sähkeitä. Aineiston sotauutisista yli puolet olivat
alle puoliminuuttisia. Keskimäärin pisimmät uutiset tässä
aiheluokassa oli TV1:n uutisissa, missä keskimääräinen
juttupituus olikin liki puolitoista minuuttia. Myös
onnettomuusuutiset olivat kaikilla kanavilla yleensä lyhyitä
sähkeitä. Aineistossa vain muutaman onnettomuusjutun kesto
ylitti 20 sekuntia.
Lyhytkestoisia olivat myös useimmat rikos- ja oikeusasioita
käsittelevät uutiset. Näistä kaksi kolmannesta oli alle 40
sekunnin mittaisia. Rikosasioita paljon uutisoivalla mutta
yleensä lyhytjuttuisella Nelosella aihepiiriä käsittelevät
uutiset ovat keskimäärin parikymmentä sekuntia pidempiä kuin
MTV3:lla, jonka uutisissa rikosjuttujen osuus on myös
huomattava.
Aineiston urheilujutut olivat varsin eripituisia, mutta niiden
keskiarvo oli 80 sekuntia. Kulttuuriaiheiden keskipituus oli
samaa luokkaa, mutta ne jakautuivat selvästi joko hyvin
lyhyisiin, parikymmenminuuttisiin sähkeisiin tai yli
pariminuuttisiin juttuihin.
Politiikkajutut jakautuivat kulttuuriuutisten tapaan hyvin
lyhyisiin ja hyvin pitkiin. Liki 50 juttua käsittävässä
aineistossa reilut 40 prosenttia jutuista kesti alle 30 sekuntia.
Sama osuus oli pariminuuttisilla tai sitä pidemmillä jutuilla.
(Kuvio 13.) Nelosen politiikkajutut olivat yleensä lyhyitä,
keskimäärin 33-sekuntisia. TV1 puolestaan käytti
politiikkauutisiin keskimäärin 104 sekuntia. MTV3:n
lähetyksissä vastaava luku oli 68 sekuntia. Luvuista voi
päätellä, että TV1:llä politiikkajuttujen suuri osuus
korostuu entisestään, kun taas Nelosella niiden osuus vähenee
entisestään pidempijuttuisten aiheluokkien, kuten esimerkiksi
rikosten, rinnalla.
Kuvio 13. Politiikkajuttujen pituusjakauma, kaikkien
kanavien jutut mukaan laskettuina.
Talouspolitiikkaa käsittelevät jutut jakautuivat sota- ja
konfliktijuttujen tapaan. Puolet olivat alle puoliminuuttisia ja
kolmasosa selvästi yli puolitoistaminuuttisia. Yritystalouden
jutuista kaksi kolmannesta alitti puoli minuuttia. Loput olivat
yli kaksiminuuttisia. Yritystalouden osuus TV1:n uutisissa
korostuu juttumäärävertailuun nähden, sillä pitkät jutut
olivat nimenomaan sen heiniä, kun taas kilpailijoiden
yritystalousjutut olivat keskimäärin reilun parinkymmenen
sekunnin mittaisia.
Sosiaaliasioita käsittelevät uutiset olivat
keskipituudeltaan urheilu- ja politiikkajuttujen luokkaa.
Kolmasosa sosiaalijutuista oli parikymmensekuntisia. Reilut 40
prosenttia jutuista kesti kahdesta minuutista kahteen ja puoleen
minuuttiin. Viranomaistoiminnasta kertovien juttujen pituudet
olivat varsin lähellä sosiaaliuutisten pituuksia.
Muu-kategoriaan kuuluvista uutisista puolet oli alle
puoliminuuttisia ja loput tasaisesti minuutin sekä kahden ja
puolen minuutin väliltä.
Eri aihepiirien osuudet eroavat aiempien tutkimusten antamista
osuuksista, koska käyttämäni aiheluokittelu on toisenlainen
kuin niissä käytetyt luokittelut. Tämän vuoksi tutkimusten
tarkka vertailu on mahdotonta, mutta muutamia yleishuomioita voin
kuitenkin tehdä. Talousjuttuluokitusten erilaisuutta on
käsitelty jo luvussa 8, joten selvää on, että aineistossani
talousjuttujen määrä näyttää pienemmältä kuin aiemmissa
selvityksissä. Selitykseksi voi tarjota myös kanavien
lisääntynyttä talousuutistarjontaa. TV1:llä ja MTV3:lla on
molemmilla erilliset, arkipäivittäin esitettävät
talousuutislähetyksensä, joten voi ajatella, ettei joka asiaa
tarvitse kertoa yleisuutisohjelmissa. Toisaalta taloustoimitusten
voisi arvella tuottavan entistä enemmän materiaalia, josta
riittäisi myös tavallisten uutisten käyttöön aiempaa
runsaammin.
Aineistossani TV1:n pääuutislähetyksessä yritystalous- ja
talouspolitiikka-aiheluokkien suuruus oli yhteensä liki
viidennes. Sen sijaan MTV3:lla näiden kahden aiheluokan
yhteisosuus oli aiempaan verrattuna häviävän pieni, reilut
kuusi prosenttia. Yritystalouden asioita käsiteltiin TV1:n
uutisissa enemmän kuin talouspolitiikkaa. Nelosella ja MTV3:lla
painotus oli päinvastainen. Vuonna 1989 tilanne oli
käänteinen: kaupallisissa sähköisissä välineissä
yritystalousjutut olivat enemmistönä ja Yleisradiossa
puolestaan julkistaloudesta kertovat uutiset (Hujanen 1990, 55).
Mielenkiintoisiksi kysymyksiksi jää, miksi talous on pitänyt
paremmin pintansa julkisen palvelun televisiossa ja vähentynyt
erityisesti kaupallisella puolella ja miksi painotukset ovat
kymmenessä vuodessa vaihtuneet päinvastaisiksi. Vain
pitkäaikaisempi selvitys kertoisi, onko eroissa kyse
linjamuutoksista vai ainoastaan sattumasta.
Politiikkajuttujen osuus näyttäisi lisääntyneen paljonkin, mikäli verrataan tuloksia Luoman ja Sinkon (1986, 23-26) raportoimaan tutkimukseen, jossa osuudet olivat sekä Yleisradiolla että MTV:llä 10 prosentin luokkaa. Huovilan tutkimuksessa (1995, 42) olevat politiikkaosuudet 20 % (Yleisradio) ja 22 % (MTV) ovat selvästi lähempänä saamiani tuloksia, joskin MTV3:n tulos on muutamia prosenttiyksiköitä pienempi ja TV1:n suurempi. Politiikan suosio televisiojournalismin aiheena näytti olevan nousussa jo 80-luvulla ja 90-luvun alussa Ajankohtaisen kakkosen sisällöstä tehdyn tutkimuksen perusteella (Hujanen 1993, 69-71).
9.5. Juttutyypit
Kaikkien kolmen kanavan uutislähetyksissä perusjuttutyypit
eli sähkeet ja raportit olivat yleisimpiä. Muiden juttutyyppien
käyttö oli poikkeuksellisempaa. Luokitusrungossa mukana
olleista juttutyypeistä puhelinraporttia, taustoitusta ja
kommenttia ei ollut aineistossa lainkaan.
Lähetyksistä pitkäjuttuisin eli TV1:n uutislähetys
rakentui pääasiassa kahdesta juttutyypistä: uutisraportteja
oli tasan puolet ja kuvitettuja sähkeitä 40 prosenttia
jutuista. Muilla kanavilla kahden kärki ei ollut näin selvä,
ja niiden väliset suhteetkin olivat päinvastaiset: Nelosella
kuvitettujen sähkeiden osuus oli 55 prosenttia ja
uutisraporttien 28 prosenttia. MTV3:lla kuvitettuja sähkeitä
oli 42 prosenttia jutuista ja raportteja 30 prosenttia. (Kuviot
14, 15 ja 16.)
Kuvio 14. Juttutyypit TV1:n pääuutislähetyksessä.
MTV3:n uutisissa 13 prosenttia jutuista oli kuvattomia
sähkeitä eli juttuja, jotka ankkuri luki ilman taustalla
juoksevaa videokuvaa. Kuvattomia sähkeitä voi luonnehtia hyvin
lyhyiksi, maininnanomaisiksi jutuiksi. Kuvattomien juttujen 13
prosentin osuutta voi mielestäni pitää varsin suurena, kun
otetaan huomioon se, että televisiouutisten on tarkoitus olla
nimenomaan visuaalisia. Nelosella näiden
"pikasähkeiden" osuus oli vain kolme prosenttia, ja
TV1:n uutisissa niitä ei ollut lainkaan.
Ne jutut, jotka eivät olleet luokiteltavissa tavallisiksi
sähkeiksi tai raporteiksi, olivat suurimmaksi osaksi
feature-tyyppisiä. Nämä jutut eivät olleet niin aiheiltaan
kuin käsittelytavoiltaankaan yhtä uutismaisia kuin lähetysten
muut jutut. MTV3:n pääuutisten ns. loppukevennykset kuuluivat
yleensä feature-juttujen kastiin, minkä vuoksi juttutyypin
osuus oli hieman suurempi kuin muilla kanavilla, reilut kahdeksan
prosenttia. TV1:llä ja Nelosella feature-juttujen osuus oli
viisi prosenttia.
Kuvio 15. Juttutyypit MTV3:n pääuutislähetyksessä.
Kuvio 16. Juttutyypit Nelosen pääuutislähetyksessä.
Uutisissa oli myös käytössä juttutyyppi, jota journalismin
oppikirjat eivät yleensä mainitse. Käytän tästä nimeä
sekatyyppi. Kyseessä on juttutyyppi, jonka alkuosa on ankkurin
lukema sähke, mitä seuraa lyhyt, muutaman lauseen haastattelu.
Sähkeosuus voi olla pitkäkin, ja haastatteluosuus on sille
suoraa jatketta ilman toimittajan väliintuloa. Haastattelu voi
tulla ruutuun joko puhelimitse tai normaalisti kuvattuna, mutta
siitä on leikattu pois toimittajan osuus kysymyksineen niin,
että vaikutelma on toteava tai kommentinomainen. Varsinaiset
tiedot tulevat ankkurin lukemasta sähkeestä. Tällaisia juttuja
oli kaikkien kolmen kanavan uutislähetyksissä. Nelosella
sekatyyppi oli kolmanneksi yleisin juttutyyppi kahdeksan
prosentin osuudellaan. TV1:llä niiden osuus oli neljä
prosenttia ja MTV3:llä kaksi prosenttia.
Amerikkalaisille televisiouutisille tyypillisenä pidettyä
raportointia "paikan päältä" (on the spot)
oli aineistossa vähän. MTV3:lla oli muutama tällainen juttu ja
TV1:llä yksi. Nelosella paikan päältä olevia uutisraportteja
ei ollut yhtään. Aineiston perusteella näyttää siltä, että
suomalaisessakin televisiossa tämä juttutyyppi tunnetaan, mutta
se ei ole iskostunut yleiseksi tavaksi käsitellä aiheita.
MTV3 käytti lähetyksissään kaksi kertaa juttutyyppiä,
joissa ankkurin lyhyen juonnon jälkeen näytettiin pelkkää
kuvaa eli annettiin kuvan kertoa tapahtumat. Muilla kanavilla
pelkkään kuvaan ei turvauduttu kertaakaan. Vastaava juttutyyppi
on sen sijaan käytössä esimerkiksi Euronewsin No Comments
-lähetyksissä. TV1:n uutisissa oli viikon aikana yksi
studiohaastattelu. Muut kanavat eivät käyttäneet tätä
juttutyyppiä.
Monipuolisimmin eri juttutyyppejä käytettiin tutkimusviikon
aikana MTV3:lla. Edellä mainituista juttutyypeistä vain
studiohaastattelua ei ollut uutisten joukossa. MTV3:lla jutut
olivat myös jakautuneet muita kanavia hieman tasaisemmin eri
juttutyyppien kesken, vaikka sähkeet ja raportit olivatkin
ylivoimaisena enemmistönä. Nelosen uutisissa oli käytössä
vain viisi juttutyyppiä eli vähiten koko joukossa. Jutut
kuitenkin jakautuivat niiden kesken hitusen verran tasaisemmin
kuin TV1:n uutisissa, joissa painotus uutisraportteihin ja
kuvitettuihin sähkeisiin oli kaikkein suurin.
Luoman ja Sinkon (1986, 10) ja Kivikurun ym. (1992, 53) tutkimuksiin verrattuna sähkeiden osuus uutislähetyksissä näyttäisi hieman vähentyneen. Vertailu on kuitenkin vain suuntaa-antavaa, sillä käytetyt juttutyyppiluokittelut eivät ole yhteneväisiä. Havainto sähkeiden vähenemisestä osuu kuitenkin hyvin yksiin TV1:n kasvaneiden juttupituuksien kanssa. Näin ollen väite uutisten nopeatempoistumisesta ja tämän aiheuttamasta pinnallistumisesta ei pidä ainakaan TV1:n uutisissa paikkaansa. MTV3:n kehityssuunta ei ole aivan yhtä selvä, mutta samansuuntainen. Uutisten vauhdikkuus ja pinnallisuus eivät tietenkään ole kiinni pelkästään juttuihin käytetystä ajasta, mutta myös aikatarkastelu antaa viitteitä siitä, että kriitikoiden esittämä huoli tämänkaltaisten viihdeaspektien korostumisesta on ollut ainakin tähän mennessä liioiteltua.
9.6. Välittömyys, päivitykset ja viittaukset
Keskeisinä kilpailun aiheuttamina piirteinä pidetään
uutisten välittömyyttä ja jatkuvaa päivittämistä.
Tutkimusaineistoni perusteella välittömyyden tavoittelu ei
kuitenkaan ole suomalaisessa televisiossa lainkaan yleinen
ilmiö. Jokaikinen tutkimusviikolle osunut juttu oli nimittäin
täysin tavanomainen ennalta valmistettu uutisjuttu.
Yhdessäkään lähetyksessä ei ollut yhtään suorana
lähetyksenä ulos ajattavaa juttua, ei edes sellaista, jossa
olisi ollut jokin suora osuus.
En silti kiellä, etteikö suorien lähetysten merkitys olisi
voinut kasvaa kilpailutilanteen kiristyessä. Vertailutietoa
aiemmilta vuosilta ei kuitenkaan ole. Suorien lähetysten
puuttuminen tutkimusaineistosta voi johtua sattumasta eli siitä,
ettei uutisviikolla kerta kaikkiaan ollut mitään senluonteista
tapahtumaa, joka olisi antanut aihetta suoraan lähetykseen. Ei
ollut esimerkiksi viime hetken neuvotteluja tai juuri äskettäin
tapahtunutta onnettomuutta. Joka tapauksessa näyttää silti
selvältä, ettei välittömyydellä ole suomalaisuutisissa niin
suurta merkitystä kuin amerikkalaisessa kulttuurissa. Tätä
tukee myös havainto paikanpäällisraporttien harvinaisuudesta.
Uutisten päivittäminenkään ei ole ilmiö, jota korostetaan
suomalaisuutisissa. Se, minkä verran uutisia päivän mittaan
päivitetään, on tämän tutkimuksen ulkopuolella. Sen sijaan
tutkimuksen piiriin kuuluu se, miten tätä päivittämistä
tuodaan ilmi. Vastaus on selkeä: ei mitenkään. Yhdessäkään
jutussa ei viitattu siihen, että uutisena olevasta asiasta olisi
onnistuttu samaan uutta tietoa; yhdessäkään jutussa ei
viitattu siihenkään, että asiasta mahdollisesti saadaan
lisätietoa myöhemmin. Käytännössä juttuja kuitenkin
päivitettiin uutisviikon kuluessa. Päivittämisen sijasta on
parempi puhua juttujen seurannasta. Kaikilla kanavilla oli
muutamia asioita, joiden etenemistä uutisissa seurattiin viikon
aikana pariin kertaan tai useampanakin päivänä. Tällaisia
aiheita olivat muun muassa Tshetshenian sotatapahtumat, joita
seurasivat kiinnostuneina kaikki kanavat, sekä Ulf Sundqvistin
oikeudenkäynti (MTV3 ja TV1), Ukrainan vaalit (TV1) ja Norjan
pankkimyynti (TV1 ja Nelonen). Nelonen lisäksi erehtyi
alkuviikosta antamaan uutisissaan väärää tietoa
telakka-asioista, minkä se sitten oikaisi vähin äänin
kertomalla oikeat tiedot parin päivän päästä jättäen
kuitenkin aiemman erheensä mainitsematta. MTV3:n intoa tuoda
formulakisoja esiin käsittelin jo aiemmin.
Aineiston perusteella vaikuttaa siltä, että eri
televisiokanavien uutislähetykset eivät kovin helposti poimi
viime hetken uutisaiheita kilpailijoidensa lähetyksistä. Viikon
aikana uutislähetyksissä viitattiin vain kaksi kertaa siihen,
että toinen kanava oli jutun tietolähteenä. Muihin
tiedotusvälineisiin eli lehtiin tai radioihin viitattiin vielä
harvemmin eli yhden kerran. Eri asia sitten on, kuinka paljon
kilpailijoiden aihevalinnat vaikuttavat uutistoimintaan
pidemmällä aikavälillä. TV1:n uutislähetyksessä esitettiin
kerran MTV3:n uutisissa jo edellisenä päivänä kerrottu asia
ilman mitään viittauksia siihen, että aihe olisi löydetty
kilpailijalta.
Omaan kanavaan viitattiin huomattavasti kilpailijan kanavaa
useammin. Kaikkien lähetysten kulkuun kuului, että uutisten
lopussa viitattiin lähetystä seuraaviin säätietoihin ja/tai
urheilu-uutisiin. TV1:n uutisten päätteeksi ilmoitettiin myös
seuraavan uutislähetyksen ajankohta. MTV3:n uutisissa ei
tyydytty vain pelkkään mainintaan, vaan uutislähetyksen
lopuksi urheilu-uutisten juontajaa kuvattiin istumassa
ankkureiden kanssa samassa studiossa, ja hän tai ankkurit
livauttivat usein jo jonkin urheilulähetyksessä käsiteltävän
aiheenkin. Tämän jälkeen tulivat uutislähetyksen
lopputunnukset ja mainostauko, jonka jälkeen urheilu-uutiset
vasta alkoivat.
Varsinaisten juttujen yhteydessä oman kanavan ohjelmistoon
viittaaminen oli varsin vähäistä. Eniten kunnostautui Nelonen,
jonka 20.20-ohjelmassa käsiteltiin arkisin jotain uutisissa
esiinnostettua ajankohtaista teemaa hieman perusteellisemmin.
Tähän ohjelmaan aina myös uutisten yhteydessä viitattiin.
Ohjelman jälkeen tuli vielä uutiskertaus, joten
pääuutislähetyksen ympärille koottu ohjelmapaketti muodosti
varsin tiiviin, toisistaan tukea saavan kokonaisuuden.
Nelosen tapaan myös TV1:n pääuutisia seurasi
ajankohtaislähetys, mutta siihen ei viitattu itse
uutislähetyksessä. Sitä "mainostettiin" usein vasta
uutisten loputtua, jolloin ruudussa näkyi ennakkopätkä illan
teemasta.
Nelosen uutisissa viitattiin kerran myös uutisia
edeltäneeseen ohjelmaan, mitä muilla kanavilla ei tehty
kertaakaan. Kanavista Nelosella olikin eniten mainintoja omista
ja muiden kanavien ohjelmista, kun taas TV1:n ja MTV3:n uutisissa
viittaaminen oli lähes mitätöntä.
Kanavan muun ohjelmiston linkittäminen uutisiin on kanavakilpailun kannalta merkittävä piirre. Eniten omaa ohjelmistoaan tuo uutisissaan esille Nelonen, joka on kanavakilpailussa tuoreimpana tulokkaana haastajan asemassa. Muiden kanavien uutisissa olevat viittaukset ovat vähäisempiä määrältään, mutteivät silti merkitykseltään. Kohtuus viittausten määrässä onkin paikallaan, sillä jatkuva viittailu uutisia edeltäneisiin ja seuraaviin ohjelmiin voi sotkea katsojan ajatukset. Samoin liiallinen oman kanavan esiintuonti ja itsensä korostaminen voi herättää jopa ärtymystä.
9.7. Sisällön aikasuuntautuvuus
Juttujen jako sisällön aikasuuntautuvuuden mukaan on
määrittelykysymys ja melkolailla karkeaa, kuten aiemmin
totesin. Kunkin kolmen kanavan uutisista reilut puolet oli
kytketty päivän tapahtumiin. TV1:n uutisissa ajankohtaisuus oli
hieman merkittävämpi arvo kuin muilla kanavilla. TV1:llä oli
kilpakumppaneista vähiten ajattomia juttuja (27 prosenttia). Sen
sijaan Nelosella ajattomien juttujen osuus oli selvästi suurempi
kuin muilla kanavilla, 42 prosenttia. Tuloksen voi nähdä
ristiriitaiseksi vauhdikkuuteen yhdistetyn tuoreuden mielikuvan
kanssa. MTV3:lla ajattomien juttujen osuus oli noin kolmannes.
TV1:n uutisista 15 prosenttia ja MTV3:n uutisista 13
prosenttia suuntautui aiheeltaan tulevaisuuteen, kun taas
Nelosella tulevaisuusjuttujen osuus oli 7 prosenttia. TV1:n
jutuista kahdessa prosentissa oli mennyt aikasuuntaus, muiden
kanavien jutuissa ei yhdessäkään.
Päivänkohtaisten juttujen osuus näyttää pienentyneen aiemmista ajoista runsaasti. Perinteisestä näkökulmasta, jossa uutinen mielletään tuoreen ja ajankohtaisen tiedon välittäjäksi, ajattomien juttujen määrä vaikuttaa korkealta. Uutisarvon kannalta kytkeminen päivänkohtaisiin tapahtumiin ei näytäkään olevan mikään välttämättömyys. Ajattomien juttujen suurta osuutta selittää osaltaan myös se, että uutislähetyksiin tieten tahtoen haetaan perusuutisjournalismista poikkeavaa aineistoa ohjelman monipuolistamiseksi (Laaninen 1998). Toisaalta jutusta ei aina käy suoranaisesti ilmi mitään aikaviittausta. On makuasia, pitääkö juttua tämän vuoksi ajattomana, vai ajatteleeko sen silti päivänkohtaiseksi sillä perusteella, että juttu on ajankohtainen aina silloin, kun se julkistetaan.
9.8. Juttujen kuvitus
Videokuvan käyttö oli luonnollisesti yleisintä kaikkien
kanavien uutislähetyksissä. MTV3:n uutisissa 83 prosentissa
jutuista käytettiin videokuvaa, TV1:llä ja Nelosella vastaava
luku oli 92 prosenttia. TV1 ja Nelonen käyttivät myös
grafiikkaa suunnilleen saman verran, TV1:n jutuista 21
prosentissa ja Nelosen jutuista 18 prosentissa käytettiin
grafiikkaa. MTV3 poikkesi linjasta, sillä grafiikan käyttö oli
kanavalla selvästi vähäisempää kuin muilla kanavilla. Sitä
oli vain kahdeksassa prosentissa jutuista.
Still-kuvien osuus kipusi TV1:n uutisissa yllättävän
suureksi, 9 prosenttiin, vaikka nykytekniikka mahdollistaisi niin
monia muitakin kuvitusmenetelmiä. Esimerkiksi animaatiota
kanavan uutisissa ei käytetty lainkaan. Sen sijaan Nelosen
uutisissa animaatiota käytettiin kolmessa prosentissa jutuista
eli viikon aikana kaksi kertaa ja MTV3:n uutisissa kerran.
Lisäksi Nelosen käyttämästä grafiikasta suuri osa oli
jollain lailla animoitua eli usein grafiikan jokin pieni
yksityiskohta oli animaatio. Näitä en kuitenkaan laskenut
kuuluviksi varsinaiseen animaatioluokkaan. Animaatioiden
lukumäärä tuntuu ehkä vähäiseltä, mutta pidän pientäkin
osuutta merkittävänä, onhan kyse kuvituskeinosta, joka ei tue
perinteisiä käsityksiä siitä, että kuva on uutisen
todenmukaisuuden tae.
Nelosella still-kuvia käytettiin kuudessa prosentissa ja
MTV3:lla neljässä prosentissa jutuista. Kokonaan kuvattomien
juttujen osuus kanavilla oli sama kuin kuvattomien sähkeiden.
Olen tarkastellut myös jutuissa olleen videokuvituksen
suhdetta uutisteksteihin. Jutut kuvitettiin useimmiten uutisen
aiheeseen liittyvällä teemakuvituksella. Nelosella
teemakuvitusta oli eniten, peräti 70 prosentissa jutuista.
Seuraavaksi yleisin kuvitusmuoto oli ns. puhuva pää, joka oli
yleensä aina käytössä haastattelutilanteissa. Nelosella
puhuvia päitä oli 40 prosentissa uutisjutuista.
Tapahtumakuvitusta oli noin joka viidennessä kanavan jutussa.
Itsenäinen teemakuvitus oli harvinaista niin Nelosella kuin
muillakin kanavilla. Nelosella itsenäinen teemakuvitus oli
viikon aikana yhdessä jutussa. Viidennen luokan muodostavat
jutut, joissa ei ollut lainkaan videokuvitusta eli joissa
näytetty pääsääntöisesti vain uutisankkuria tai
still-kuvaa. Näiden osuus on Nelosella melko pieni. (Kuvio 17.)
Kuvio 17. Kuvituksen käyttö Nelosen pääuutisissa.
Perinteisen "puhuvan pään" käyttö oli
mielestäni yllättävän yleistä siihen nähden, että Nelosen
uutisissa on haettu hieman erilaisia kuvitustapoja. Tämä tapa
näkyi juuri teemakuvituksen käytössä, jolloin kuvituksessa
usein "tapahtui" jotain. Esimerkiksi rikosuutisten
yhteydessä voitiin käyttää näyteltyjä tilanteita hieman
Poliisi-tv:n tapaan. Tilanteet olivat kuitenkin tyyliteltyjä, ja
monesti kuvattiin vain käsiä tai jalkoja eikä varsinaista
tapahtumasarjaa. Eräs selitys puhuvien päiden säilymiseen
"uudenlaisesti" kuvitetuissa jutuissa voi olla se,
että kyseessä on katsojien hyvin tunnistama uutiskäytäntö.
Tällöin katsoja ei joudu hämmennyksiin, vaikka rinnalla
esitetään lavastettuja tilanteita, joita puolestaan ei ole
tapana liittää uutisgenreen. Lavastettujen tilanteiden
käyttäminen oli Nelosella niin yleistä, että ne olisi
kannattanut erotella omaksi ryhmäkseen aineistoa luokiteltaessa.
Nyt ne päätyivät kasvattamaan teemakuvitus-luokkaa.
Puhuvia päitä suosittiin eniten TV1:n uutisissa. Kuvitustapa
oli käytössä 56 prosentissa kanavan jutuista. Aiheeseen
liittyvän teemakuvituksen osuus oli miltei yhtä suuri kuin
Nelosella, eli teemakuvitus oli TV1:lläkin yleisin kuvitustapa.
Tapahtumakuvituksen osuus oli 26 prosenttia. Juttuja, joissa ei
käytetty videokuvaa, oli myös suhteellisesti yhtä paljon kuin
Nelosella. (Kuvio 18.)
Kuvio 18. Kuvituksen käyttö TV1:n pääuutisissa.
MTV3:n uutiset poikkesivat kuvitukseltaan jonkin verran Nelosen ja TV1:n uutisista (kuvio 19). Uutisissa oli enemmän tapahtumakuvitusta kuin kilpailijoilla, eli sen joka kolmannessa jutussa kuvattiin tapahtumia. Aiheeseen liittyvää teemakuvitusta tälläkin kanavalla oli eniten, mutta kuitenkin selvästi vähemmän kuin muilla kanavilla. Puhuvien päiden osuus oli samaa luokkaa kuin Nelosella. Videokuvattomien juttujen osuus on selvästi suurempi kuin muilla kanavilla kuvattomien sähkeiden runsauden vuoksi. Tilanteeseen saattaa vaikuttaa kahden ankkurin käyttö, sillä kahden ankkurin mallissa lähetykseen saadaan vaihtelevuutta myös ilman kuvaa.
Kuvio 19. Kuvituksen käyttö MTV3:n pääuutisissa.
9.9. Esiintyjätyypit
Sekä Nelosella että MTV3:llä yli 60 prosenttia uutisista
oli sellaisia, joissa ei ollut nimettyjä esiintyjiä lainkaan.
Toisin sanoen kyse oli jutuista, joissa ei näytetty
haastatteluja tai muita vastaavia kommentteja, eikä myöskään
toimittajien kasvoja. TV1:n uutisissa näiden juttujen osuus oli
42 prosenttia.
TV1:n uutisissa oli keskimäärin 1,1 esiintyjää juttua
kohden. Yleisimpiä esiintyjiä olivat poliitikot ja
järjestövaikuttajat. Näitä oli 22 prosentissa jutuista.
Seuraavaksi eniten ruudussa näkyi viranomaisia ja
asiantuntijoita. Toimittajia ja yritysmaailman edustajia oli
hieman enemmän kuin ns. tavallisia ihmisiä sekä tiettyjen
väestö- ja ammattiryhmän edustajia. Lasten osuus oli hyvin
pieni, ja julkkiksen roolissa olevia ei jutuissa esiintynyt
lainkaan. Määrittelemätön-kategoriaan kuuluivat esiintyjät,
jotka eivät sopineet mainittuihin luokkiin mutta jotka kuitenkin
olivat ruudussa omilla nimillään ja titteleillään. (Kuvio
20.)
Kuvio 20. Esiintyjätyypit TV1:n uutisissa.
MTV3:n uutisissa esiintyjiä oli keskimäärin 0,6 juttua
kohden. Poliitikot ja järjestövaikuttajat olivat myös MTV3:n
suosituimmat esiintyjätyypit, vaikkakin niiden osuus oli
selvästi pienempi kuin TV1:n uutisissa. Seuraavaksi suurimman
ryhmän muodostivat määrittelemättömät esiintyjät. Luokka
koostui muun muassa loppukevennyksissä esiintyvistä
yksityishenkilöistä. Ryhmä oli huomattavasti suurempi kuin
muilla kanavilla, minkä vuoksi esiintyjägalleria ei vaikuta
aivan yhtä "viralliselta" kuin muilla kanavilla.
(Kuvio 21.)
Kuvio 21. Esiintyjätyypit MTV3:n uutisissa.
Myös Nelosen uutisissa oli keskimäärin 0,6 esiintyjää
juttuja kohden. Toisin kuin kilpailevilla kanavilla, poliitikot
ja järjestöihmiset olivat vasta toiseksi suosituimpia
esiintyjätyyppejä. Nelonen luotti eniten viranomaisten
tenhovoimaan, heitä oli joka viidennessä jutussa. Myös
asiantuntijat olivat verraten usein ruudussa, mutta muiden
esiintyjätyyppien käyttö oli hyvin vähäistä. Toimittajat,
lapset ja määrittelemättömät edustajat eivät saaneet
kasvojaan lainkaan ruutuun, joten käytössä oli muita kanavia
vähemmän esiintyjätyyppejä. (Kuvio 22.)
Kuvio 22. Esiintyjätyypit Nelosen uutisissa.
Eniten ja monipuolisimpia esiintyjä oli siis TV1:n uutisissa.
Aiemmissa tutkimuksista MTV:n uutiset nähtiin sellaisiksi,
joissa ns. kadunmieskin saa kasvonsa esiin, mutta tämän
tutkimuksen perusteella "tavalliset ihmiset" ovat
suhteellisesti eniten esillä TV1:n uutisissa. "Tavallisia
ihmisiä" on kummallakin kaupallisella kanavalla vain
kolmessa prosentissa jutuista, kun taas TV1:llä tämä osuus on
kuusi prosenttia. Sekään ei ole paljon verrattuna siihen,
kuinka paljon esiintyjissä on viranomaisen tai poliitikon tai
muun vaikuttajan roolissa olijoita. Nelosella viranomaisten osuus
on huomattavasti suurempi kuin muilla kanavilla, mitä selittää
se, että kanava suosii rikos-, oikeus- ja viranomaisjuttuja.
Näyttää siis siltä, että kaikilla kanavilla esiintyjätyypit
tuodaan ruutuun välittämään tietoa, harvemmin tarjoamaan
katsojille elämyksiä ja samastumismahdollisuuksia.
Katsotaan vielä, keitä olivat ne henkilöt, jotka useimmiten
pääsivät esille televisiouutisissa. Henkilöitä, jotka
esiintyivät viikon aikana vähintään kahdessa lähetyksessä
oli yhteensä 20. Heidät on lueteltu taulukossa 10
esiintymiskertojensa lukumäärän perusteella järjestettyinä:
Taulukko 10. Suosituimmat esiintyjät televisiouutisissa
viikolla 43/1999.
Taulukosta näkyy, että aivan kärkeen nousivat muutamat
poliitikot. Presidenttiehdokkaiden vaalikampanjoita lykittiin
liikkeelle juuri tutkimusviikolla, mikä selittää ehdokkaiden
pääsyn ruutuihin. Kaksi kertaa esiintyneet ihmiset ovat usein
toimittajia tai poliitikkoja.
Televisiouutisten esiintyjäkaarti vaikuttaa viikon analyysin perusteella varsin monipuoliselta. Normaalisti samat naamat eivät näy päivittäin uutisissa minkään kanavan uutisissa.
9.10. Yhteenveto
Esitän seuraavaksi yhteenvetotaulukon uutislähetysten
profiilien eroista. Taulukossa 11 on lueteltu kullekin kanavalle
leimallisimpia piirteitä. Painotan, että taulukko ei kuvaa
lähetysten kokonaisprofiileja, sillä lähetysten yhteiset
ominaisuudet jäävät siinä huomiotta. Lueteltuna on vain
sellaisia tyypillisiä piirteitä, joissa lähetykset eroavat
kilpailijoistaan.
Taulukko 11. Profiilien eroavaisuudet.
Lueteltuna on tyypillisiä piirteitä, joissa lähetykset eroavat kilpailijoistaan. Merkki <> tarkoittaa, että kyseinen ominaisuus on jotakin kilpailijoiden edustamien ääripäiden väliltä. Merkki - tarkoittaa, ettei ominaisuuteen liity mitään sellaista, joka erityisesti luonnehtisi kyseistä kanavaa.
Pääsivulle | © Elisa Salste (etunimi@sukunimi.net) |