10. Alkuun | 10.1. Mitä profiileista ei selvinnyt? |
10.2. Päätelmiä kilpailutilanteesta | 10.3. Lopuksi kilpailutilanteesta ja uutistutkimuksesta |
Valtakunnallisten televisiokanavien pääuutislähetysten profiloituminen on maltillista.
Kiristynyt kanavakilpailu ei ole muokannut uutislähetyksistä
toisiaan jäljitteleviä ohjelmia, vaan lähetysten tietyt
yksittäiset piirteet poikkeavat kilpailijoiden ohjelmista
selvästi. Eniten toisistaan eroavat Nelosen ja TV1:n
uutislähetykset. MTV3:n uutiset tasapainottelevat monessa
asiassa näiden ääripäiden välillä.
Ulkoisia eroja on helpompi havaita kuin sisältöeroja, mutta
kokonaisvaikutelma on silti varsin yhdenmukainen.
Kilpailutilanteessa uutislähetykset eivät ole voineet lähteä
kulkemaan täysin eri teitä, vaan niiden aiheet, aihepiirit ja
toteutustavat ovat selvästi kotoisin samasta ruokaympyrästä,
vaikka menuissa onkin selviä painotuseroja eri ainesten kesken.
Pääaiheista vallitsee lähetysten kesken hyvinkin suuri
konsensus. Lähetysten alkupäiden uutisaiheet ovat enimmäkseen
samoja, ja painottuvat ns. koviin uutisiin. Politiikka- ja
sotajutut olivat kullakin kanavalla aihepiirien kärkipäässä.
Samankaltaisuuksia on myös lähetysten rakenteissa: kaikkien
kolmen kanavan uutislähetykset koostuivat pääosin kahdesta
perinteisestä juttutyypistä eli tavallisista uutisraporteista
ja sähkeistä. Lisäksi esiintyjätyypit olivat kanavilla
suurimmaksi osaksi melko yhdenmukaisesti "virallisia"
eli poliitikkoja, asiantuntijoita ja viranomaisia.
Selkeimmät uutisten väliset erot ovat juttujen pituuksissa. Siinä missä Nelosen uutiset ovat profiloituneet pikauutisiksi, TV1:n lähetyksissä painotetaan pitkiä juttuja. MTV3 on juttupituuksiensa suhteen lähempänä Nelosta kuin TV1:stä, vaikka sen pääuutislähetyksen kesto on kaksinkertainen Neloseen verrattuna.
10. Alkuun | 10.1. Mitä profiileista ei selvinnyt? |
10.2. Päätelmiä kilpailutilanteesta | 10.3. Lopuksi kilpailutilanteesta ja uutistutkimuksesta |
10.1. Mitä profiileista ei selvinnyt?
Käyttämäni tutkimusmenetelmä tuottaa tietoa
uutislähetysten yleisistä sisältö- ja rakennepiirteistä.
Sisältöjen tyylierot jäävät kvantitatiivisessa
tutkimusotteessani melko syrjään. Niillä on kuitenkin
olennainen merkitys lähetyksen imagon muodostumisessa.
Tarkoitan tyylieroilla tässä lähinnä uutisten
sisällössä olevia painotuseroja ja juttujen näkökulmia.
Samasta aiheesta tehtävien juttujen ilmiasu voi vaihdella
paljonkin sen mukaan, keitä on käytetty lähteinä, ja mikä on
jutun "pääpointti". Esimerkiksi telakkatukien
leikkauksista kertovaan juttuun voidaan haastatella ministeriä,
telakkapomoja ja -työntekijöitä, ja näiden sanomusten
painotuksista rakentaa aivan erityyliset jutut, vaikka faktat ja
lausunnot olisivat samat. Esiintyjätyypeistä ei voi päätellä
sitä, ketkä kaikki ovat olleet uutisen lähteinä, sikäli kun
tämän seikan katsotaan vaikuttavan jutun näkökulmaan.
Näinhän ei välttämättä ole, vaan toimittajan voimakkaat
ennakkokäsitykset vaikuttavat usein jutun näkökulmaan enemmän
kuin lähteiden sanomiset. Lisäksi oman kokemukseni perusteella
väitän, että toimittajat pyrkivät usein käyttämään
ennakkokäsityksiään vastaavia lähteitä, joten näen
toimittajan osuuden näkökulman muodostumisessa tärkeämmäksi
kuin lähteiden. Tämän vuoksi lähteiden selvittäminen ei ole
välttämätöntä näkökulmien tutkimisessa, vaan niitä olisi
tutkittava analysoimalla juttujen sisältöä muuten.
Esiintyjätyyppien luokittelu ei suoranaisesti kerro juttujen
näkökulmastakaan mitään, vaikkakin "virallisten"
esiintyjätyyppien suuri määrä kielii siitä, että
viranomaisten ja asiantuntijoiden näkökulma saattaisi olla
jutuissa yleinen. Sen sijaan sen kertoo näkemykseni mukaan
siitä, että toimittajilla on esiintyjiä valitessa
päällimmäisenä mielessä uutisten tiedonvälitystehtävä, ei
niinkään se, että myös samastumiskokemusten tuottaminen
katsojille saattaisi tehostaa tiedonvälitystä.
Tyylieroista kertoisi myös se, miten jutut rakennetaan
vetoamaan katsojaan: Ovatko ne vain irtonaisia lauseita
uutisankkurin suusta vai tehdäänkö niihin draamallista
jännitettä? Korostetaanko niissä vastakkainasettelua ja
ristiriitoja, vai esitetäänkö vastakkaiset näkemykset
sovinnollisessa mielessä? Vaikka en tutkinut asiaa
säännönmukaisesti, havaitsin, että muun muassa
politiikkauutisissa toimittajat pyrkivät usein kärjistämään
ristiriitoja. Poliitikkojen omat lausunnot ovat usein
ympäripyöreitä, ja toimittajat tulkitsevat ne huomattavan
jyrkemmiksi. Tekemästäni tutkimuksesta ei selviä sekään,
onko jutut rakennettu tietoiskumaisiksi ja minkä verran niissä
heitetään ilmaan epäilyksiä, arveluita ja jätetään tilaa
katsojan omalle harkinnalle.
Keskusteluun siitä, puhuttelevatko uutiset yleisöä
kansalaisina vai kuluttajina, tutkimuksellani ei voi ottaa
kantaa. Aihepiireissä ovat kylläkin suosiossa perinteiset
kansalaisuuteen liitetyt asiat, kuten politiikka. Kansalaisuus
vai kuluttajuus -jakoa ei pidä mielestäni nähdä näin
kapeasti pelkästään aihepiirien tuottamana, vaan siihen
tarvittaisiin nimenomaan juttujen näkökulmien tarkempaa
tarkastelua.
Esiintyjätyypit ja aiheet yhdessä kertovat katsojien puhuttelusta vain rajoitetusti. Kovin läheisiltä ja arkisilta eivät aiheet eivätkä esiintyjätyypit useimmiten vaikuta, kun tarkastellaan aineistoa kokonaisuutena. Mutta joukossa on myös materiaalia, jossa jutun johtoajatuksena on käytetty muuta kuin poliittisten päätösten tai pörssikurssien tiedottamista. Tällä materiaalilla voi olla suuri merkitys ainakin niille katsojille, joille politiikka ja indeksit eivät tarjoa sellaista kiinnekohtaa, että uutisissa esiintyvä maailma tuntuisi tutulta, saati että asiat olisivat omakohtaisesti merkittäviä. En tarkoita, että katsomismielekkyys olisi tässä tapauksessa kiinni ainoastaan politiikan ja talouden ohittavista aiheista, vaan sitä, että monipuolisella tarjonnalla voidaan varmistaa, että uutisissa on "jokaiselle jotakin" edes jossain määrin. Yleisötutkimus haastatteluineen olisi joka tapauksessa ehdottomasti parempi keino uutisissa käytettävien puhuttelukeinojen syvälliseen selvittämiseen.
10. Alkuun | 10.1. Mitä profiileista ei selvinnyt? |
10.2. Päätelmiä kilpailutilanteesta | 10.3. Lopuksi kilpailutilanteesta ja uutistutkimuksesta |
10.2. Päätelmiä kilpailutilanteesta
Teoriat kanavakilpailun samankaltaistavasta ja erilaistavasta
vaikutuksesta eivät kuvaa kovin hyvin suomalaisten
televisiouutisten tilaa. Uutiset sijoittuvat samanlaisuuden ja
omintakeisuuden välimaastoon. Maltillisen profiloitumisen
strategia on turvallinen valinta. Se mahdollistaa kilpailijoiden
kärryillä pysymisen, mutta ei pakota orjallisesti seuraamaan
kilpakumppaneiden aihevalintoja, vaan antaa tilaa myös omille
painotuksille.
Kaupallisen ja julkisen palvelun television toimintalogiikan
erot näkyvät suomalaisessa uutistoiminnassa, mutteivät
erityisen painokkaasti. Kaupallisten kanavien uutisten
aihevalikoimissa kylläkin on Yleisradiota enemmän populistisia
piirteitä, kuten urheilujuttuja. Kanavan kaupallisuus ei silti
estä sitä, että uutisissa painottuvat aiheet, joita on
perinteisten uutisarvostusten mukaan pidetty yhteiskunnallisesti
merkittävinä. MTV3:n uutisissa on juuri näin. Nelosen linja
puolestaan on perinteisillä arvostuksilla mitattuna jonkin
verran "kevyempi". Jako kaupalliseen ja julkisen
palvelun televisioon ei tässä mielessä ole hyvä luonnehtimaan
kanavien eroja, vaan ne selittynevät paremmin lähetysten
historialla. Sen sijaan TV1:n uutisten voisi katsoa sopivan
aiheiltaan varsin hyvin julkisen palvelun television malliin:
lähetyksissä korostuvat "merkittävät" aiheet kuten
talous, politiikka ja sodat, mutta siellä tarjoillaan myös
vähemmistöjä kiinnostavia juttuja, kuten kulttuuria.
Yhteiskunnallisten aiheiden vähäisyyden lisäksi uutisia on
syytetty viihteellistymiskeskustelun yhteydessä lähetysten
nopeatempoistumisesta. TV1:n ja MTV3:n juttujen kesto ei
kuitenkaan vaikuta pienentyneen vaan pikemminkin päinvastoin
pidentyneen. Sen sijaan Nelosen uutiset ovat alun perinkin olleet
nopeatempoiset. Suomalaisten uutisten aihevalintoihin ei juuri
vaikuta kiinnostavan, toiminnallisen tai sensaatiomaisen
kuvamateriaalin saanti, sillä kaikki kanavat turvautuvat
etupäässä klassisiin aihe- ja puhuva pää -kuvituksiin. Näin
ollen näyttää siltä, ettei kuvitus määrää juttuaihetta,
vaan juttuaihe kuvituksen.
Viihteellistymiseen liitetään myös uutisankkureiden aseman
korostuminen. Suomessa tämä on havaittavissa Nelosella ja
MTV3:lla, joista molemmat mainitsevat ankkurit nimeltä ennen
lähetyksen alkua. Sen sijaan TV1:llä uutistenlukijan persoonaa
ei tällä tavalla korosteta - toisaalta Yleisradion
pitkäaikaiset uutistenlukijat, kuten Arvi Lind, ovat jo
käsitteitä, jotka eivät korostamista tarvitsekaan. Kaikilla
kanavilla uutisankkureiden tyyli on asiallinen, eikä
kriitikoiden pelkäämästä kepeydestä ja jutustelevuudesta
näy mielestäni jälkeäkään lukuunottamatta MTV3:n
uutislähetyksen loppukommentteja. Tuossa tilanteessa ankkurien
rooli pikku sanailuineen on persoonallisempi ja arkipäiväisempi
kuin muiden kanavien uutistenlukijoilla.
Toimittajat pääsevät varsin runsaasti esille MTV3:n ja
TV1:n uutisissa. Kummankaan kanavan ankkurit eivät kuitenkaan
mainitse toimittajia nimeltä juttuja spiikatessaan ja korosta
näin kenenkään roolia erityisenä tähtitoimittajana.
Toimittajan tehtävänä näyttää olevan enemmän
tiedonvälittäjänä kuin lähetyksen vetovoimatekijänä
oleminen. Nelosen kuvissa ei näy toimittajia, mutta heidän
osuuttaan tuodaan julki siten, että jokaisen uutisraportin
lopussa mainitaan tekijöiden eli toimittajan, kuvaajan ja
editoijan nimet.
Juttujen päivittämisen ja välittömyyden tavoittelun
katsotaan olevan ilmiöitä, jotka korostuvat nykyisessä
uutiskilpailussa. Suomalaisissa televisiouutisissa ne eivät
kuitenkaan ole tärkeitä arvoja. Ainakaan niitä ei korosteta
millään tavalla. Jutuissa painottuu asiasisältö, ei tiedon
tuoreus. Voi olla, että uusimman tiedon tarjoaminen on niin
itsestäänselvänä pidetty arvo, ettei sitä katsota
tarpeelliseksi erikseen korostaa, vaikka juttuja
päivitetäänkin. Tutkimusaineistoni valossa näyttää silti
ennemminkin siltä, että suurin osa suomalaisuutisten aiheista
on senkaltaisia, ettei niiden päivittämiseen ole tarvetta.
Toisin sanoen viime hetken tapahtumauutisten osuus on varsin
vähäinen. Suuri osa uutistyöstä on etukäteissuunnittelun
varassa, ja koska uusia, yllättäviä käänteitä tulee vain
satunnaisesti, illan pääuutisissa ei välttämättä ole
lainkaan sellaista tuoretta asiaa, jota ei jossain välineessä
olisi jo julkistettu. Miksi siis väkisin hehkuttaa jotain
sellaista, mitä uutisissa ei todellakaan ole?
Televisiouutiset häviävät nopeuden kilpajuoksussa sekä
radiolle että uusille tiedonvälityskanaville, kuten
Internetille. Niiden mahdollisuudet tietojen nopeaan
päivittämiseen lyövät television laudalta heti alkuunsa.
Televisiokanavat eivät ole lähteneet kilpaan uutisten
välittömyydessäkään, vaikka välittömyys jos mikä loisi ja
korostaisi kuvaa luotettavasta ja ajan tasalla pysyttelevästä
uutistoimituksesta. Joko suomalaiskatselijat uskovat toimitusten
ajanmukaisuuteen ja totuudellisuuteen ilman suoria lähetyksiä
tapahtumapaikoilta tai genreteorian esittämän
kommunikaationäkökulman kaikki ajatukset eivät sovi kovin
hyvin kuvaamaan suomalaisten suhdetta uutisiin. Ideat
ajankohtaisuudesta ja välittömyydestä näyttävät luultua
vähämerkityksekkäämmiltä myös ajattomien juttujen
kohtalaisen suuren osuuden perusteella. Uutisten merkitys
näyttää tämän perusteella olevan hyvin paljon muutakin kuin
vain ajankohtaisen tiedon tarjoaminen. Katsojatutkimus voisi
paljastaa, ovatko tehtävät yleisön silmissä olennaisesti
muuttuneet aiemmin esitetyistä. Tämän tekstitutkimuksen
perusteella uutisilla on yhä erittäin selkeästi ainakin
tiedonvälitystehtävä. Vaikuttaa myös siltä, että uutiset
tarjoavat katsojille jonkinlaisen yhteisen, yli kanavienkin
ulottuvan agendan, koska uutisaiheet ovat melko yhteneviä.
Sen sijaan virtaidean piirteitä näkyy myös suomalaisten televisiouutisten sisällöissä. Ne eivät ole kanavan muusta ohjelmistosta erillisiä linnakkeita, vaan niissä pyritään ylläpitämään katsojasuhdetta viittaamalla kanavan muuhun tuotantoon tarjontaan. Viittaaminen on melko niukkaa, mikä lienee tehokkaampaa kuin saattaa katsoja ymmälleen tuomalla jatkuvasti esiin eri ohjelmia.
10. Alkuun | 10.1. Mitä profiileista ei selvinnyt? |
10.2. Päätelmiä kilpailutilanteesta | 10.3. Lopuksi kilpailutilanteesta ja uutistutkimuksesta |
10.3. Lopuksi kilpailutilanteesta ja uutistutkimuksesta
Kysymys kilpailun vaikutuksesta uutistarjontaan ajankohtaistuu
entisestään, kun digitaalitelevisio mahdollistaa suuren
määrän uusia kanavia. Jos nykyisessä kanavakilpailussa
uutiset ovat profiloituneet maltillisesti, millaista
valinnanrunsautta roimasti lisääntyvä tarjonta tuo uutisten
sisältöön? Vai tuoko millaistakaan? Digitelevision toimiluvat
myönnettiin kesällä 1999, ja luvan saaneiden joukossa oli niin
yleis- kuin erikoiskanavia sekä alueellista ohjelmistoa
lähettäviä kanavia. Näistä kaikki tuskin alkavat tarjota
uutisia, mutta uusia tulokkaitakin luultavasti syntyy.
Nähtäväksi jää, millaisia uutisia mahdolliset uudet
yrittäjät lähettävät ja miten tämä vaikuttaa nykyisten
kanavien uutisiin. Miten käy esimerkiksi yleiskanavien
urheilu-uutisten, jos urheilukanava aloittaa omat? Selvää on,
etteivät Suomen kokoisessa pienessä maassa ainakaan kaupalliset
kanavat voi keskittyä kovin pienen yleisön palvelemiseen,
mikäli aikovat menestyä. Kuinka suuria yleisöjä ne onnistuvat
riuhtaisemaan nykyisiltä kanavilta, ja miten mahdollinen
yleisökato näkyisi näiden ohjelmistossa? Riittäisikö silloin
nykyisillä yleisuutislähetyksillä katsojia, vai pitäisikö
niiden muuttaa strategioitaan?
Arvelen, että yleisuutislähetyksillä riittää katsojia
vielä pitkään, vaikka erityisten teemauutisten tarjonta
lisääntyykin. Kun yhden tietyn uutislähetyksen asema
"kansallisena iltahartautena" on jo kuopattu ja
digitaalitelevisio mahdollistaa lähetysten katsomisen milloin
tahansa, uutisten toteutus nousee yhä tärkeämmäksi katsojan
valintaan vaikuttavaksi tekijäksi. Tässä tilanteessa
esimerkiksi päivittämisen merkityksen voisi nähdä
lisääntyvän nykyisestä hyvinkin paljon. Kyseenalaistaa
kuitenkin voi, muuttuvatko katsomistottumukset nykyisestä
mihinkään, ja jos muuttuvat, kuinka nopeasti. Erityisen
mielenkiintoista on, mikä rooli uusien viestinten
uutispalveluilla tulevaisuudessa on, ja vaikuttaako tämä
jotenkin televisiouutisten katseluun.
Mielestäni uutistutkimuksessa olisi tärkeää tehdä
säännönmukaista sisältöseurantaa. On selvää, että
televisiouutiset ovat muuttuneet vuosikymmenien kuluessa ja
muuttuvat vastakin. Vanhoja tv-uutislähetyksiä katsoessa
muutokset on helppo havaita; niiden nimeäminen on jo vaikeampaa,
koska ne tuntuvat monesti jonkinlaisilta tyylikysymyksiltä.
Jottei muutosten analyysi jäisi "jäykästä
virtaviivaisempaan" heittojen tasolle, täytyisi
systemaattisella tutkimuksella pystyä pureutumaan myös
tyyliseikkoihin. Olisi tärkeää pystyä yhdistämään
tutkimuksissa sekä määrällisten että laadullisten
ominaisuuksien tarkastelua. Ongelmana on se, kuinka selvitä
siitä ilman että työ paisuu mahdottomiin mittoihin.
Uutistutkimuksen haasteena on ottaa huomioon tutkimuskohteen
hienovaraisetkin muutokset. Samalla luokittelurungolla ei
pärjää läpi vuosikymmenien, vaan tutkimuksen on elettävä
tilanteen mukana. Muutoksiin liittyen kiinnostava tutkimusaihe
olisi mielestäni se, kertovatko uutislähetysten esitystapaerot
jostain muustakin kuin vain esitystapojen muutoksista ja
tekniikan kehityksestä. Myös klassinen kysymys siitä, mitä
aihevalikoimien muutokset kertovat yhteiskunnasta, ei ole
nähdäkseni vailla merkitystä. Tällaiset pohdinnat antaisivat
uutistutkimukselle syvyyttä pelkkien ulkoisten piirteiden
luettelemisen rinnalle.
Tutkimuksen kannalta kiintoisaa on myös se, millaista
informaatiota uutisissa tulevaisuudessa jaetaan ja mitä
tarkoituksia se palvelee. Pidetäänkö lähtökohtana yhä
määritelmää, jonka mukaan uutinen on ajankohtaista ja
tärkeää yhteiskunnallista tietoa, joka mahdollistaa
demokratian toimimisen? Ainakin keskustelu viihde- ja
informaatioarvojen sekoittumisesta uutisiin elää vielä
vahvasti. Jos uutisia lähestytään laajemmasta näkökulmasta
kuin perinteisestä oppikirjamääritelmästä, vältetään
informaation ja viihteen vastakkainasettelu ja se loputon
arvotusten hetteikkö, johon uutisaiheiden jaottelu
"oikeasti tärkeisiin" ja "viihteellisiin"
johtaa.
Ajankohtaisuuden merkitys näyttää vaihtelevan
tiedotusvälineestä toiseen. Monet välineet peittoavat
television nopeudessa ja tietojen tuoreudessa, mutta tv-uutisilla
riittää silti katsojia. Tästä voisi päätellä, että
tv-uutisten ajankohtaisuusaste palvelee nykyiselläänkin
katsojien tarpeita. Upouutuuden merkitystä ajankohtaisuuden
määrittelyssä ei kannata yliarvioida. Voi olettaa, että
nykymaailman tietotulvassa suurella osalla ihmisistä ei ole
halua tietää joka asian uusimpia käänteitä, vaan muutama
kooste päivässä riittää tyydyttämään katsojan
uteliaisuuden ja tiedonjanon. On kuitenkin myös mahdollista,
että muutokset kanavakilpailussa ja tiedonvälityksessä ajavat
suomalaisetkin televisiokanavat lähemmäs reaaliaikaisuutta
pyrkivään uutisointiin. Tulevia muutoksia pohtiessa täytyisi
muistaa myös uutisten tuotantoon liittyvät kustannuskysymykset.
Tutkimuksessa on erittäin tärkeää pitää mielessä kulttuuri- ja markkinaerot. Se, mitä tapahtuu yhdysvaltalaisessa tai brittiläisessä uutismaailmassa, välttämättä päde lainkaan Suomessa. En usko, että esimerkiksi Yhdysvaltain kaltainen kilpailutilanne onnettomuusuutisia jahtaavine televisiohelikopterijoukkoineen koskaan rantautuu pienten markkinoiden Suomeen. Kulttuuri ja markkinatilanne eivät kuitenkaan ole pysyviä, vaan muuttuvat ajan mukana.
10. Alkuun | 10.1. Mitä profiileista ei selvinnyt? |
10.2. Päätelmiä kilpailutilanteesta | 10.3. Lopuksi kilpailutilanteesta ja uutistutkimuksesta |
Pääsivulle | © Elisa Salste (etunimi@sukunimi.net) |