2.1. Kilpailutilanteen taustaa & yleistä | 2.2. Kanavaprofiilin merkitys | 2.3. Erilaisuus vai samanlaisuus? |
2.1. Kilpailutilanteen taustaa & yleistä
Julkisen palvelun televisio eli Suomessa usean vuosikymmenen
ajan symbioottisessa suhteessa mainosrahoitteisen television
kanssa. Kanavakilpailua ei ollut nykyisessä mielessä, sillä
Yleisradiolla oli monopoli lupamaksurahoitukseen ja MTV:llä
puolestaan mainontaan Yleisradion kanavilla. MTV:llä ei ollut
omaa kanavaa, vaan se vuokrasi Yleisradiolta lähetysaikaa. Näin
ollen mainosrahoitteista televisiota ei pidetty
julkisrahoitteisen kilpailijana, sillä sen toiminta rahoitti
osaltaan Yleisradiota. Enemminkin yhtiöt olivat kumppaneita,
joiden yhteinen etu oli pitää muut kilpailijat poissa
markkinoilta. Katsojakilpailua ne kuitenkin koko ajan kävivät.
(Hellman 1999, 1-2.)
Vuoteen 1993 saakka suomalaista yleisradiotoimintaa voi
luonnehtia säännellyksi julkiseksi instituutioksi. Vuonna 1993
MTV sai oman kanavan, ja vuonna 1997 kilpailuun astui toinen
mainosrahoitteinen valtakunnallinen kanava, Nelonen. (Mt., 2-3.)
Muuttuneessa asetelmassa kilpailu katsojista ja myös
mainosmarkoista on entistä kiperämpi.
Suomen "neljä suurta" eli Yleisradion TV1 ja TV2
sekä MTV3 ja Nelonen ovat yleiskanavia, jotka pyrkivät
vetoamaan laajaan yleisöön ja tarjoamaan monentyyppistä
ohjelmaa (vrt. mt., 50). Toisin sanoen kanavakokonaisuuksina ne
eivät ole suuntautuneet minkään suppean erityisyleisön
haalimiseen. Niiden havittelema katsojakunta ei kuitenkaan ole
täysin yhtenäinen. Nelonen on alun perinkin lähtenyt liikkelle
muita kanavia kapeammalla profiililla. Se tavoitti vuoden 1998
lokakuussa 79 prosenttia Suomen väestöstä, eikä
näkyvyysaluetta aiota tästä laajentaa (Nelonen 1999). MTV3 ja
Yleisradion kanavat tavoittivat 99 prosenttia valtakunnan
väestöstä vuonna 1996 (Hellman 1999, 127). Kanavien
katsojaosuudet näkyvät seuraavassa kuviossa:
Kuvio 1. Kanavien katsojaosuudet vuonna 1999, viikot 1-46.
(Kuokkala 1999.)
Vuonna 1999 MTV3 oli selkeästi katsotuin kanava. Nelonen on
kasvattanut katsojaosuuttaan parissa vuodessa eniten: vuoden 1997
kahdesta prosentista (Joukkoviestimet 1998, 115) lähes kymmeneen
prosenttiin. Muiden kanavien katsojamäärät ovat vastaavasti
vähentyneet pari prosenttiyksikköä. Hävikki näyttää
jakautuneen varsin tasaisesti eri kanavien kesken.
Vaikka Yleisradio kilpailee pitkälti samasta yleisöstä
kaupallisten kanavien kanssa, niiden toimintaa sanelevat
erilaiset periaatteet. Julkisen palvelun television
perusajatuksena on tarjota ohjelmia koko maan väestön
ulottuville ja kaikenlaisille makusuunnille.
Alun perin eurooppalaisen julkisen palvelun television
ajateltiin palvelevan koko valtion etua, sillä se tarjoaisi
katsojille yhteisen mielenkiinnon kohteen ja polttopisteen.
Televisioyleisö ajateltiin toisin sanoen kansalaisiksi. Sen
sijaan erityisesti amerikkalaismallisen kaupallisen television
yleisö mielletään ensisijaisesti kuluttajiksi. (Gripsrud 1998,
24.) Kanavat tavoittelevat mahdollisimman suurta yleisöä
ollakseen houkutteleva mainostamistila ja saadakseen näin
mahdollisimman paljon toimintaansa pyörittäviä mainosmarkkoja.
Näin ollen yleisön valinnat ratkaisevat ohjelmasisällön.
MTV3 ja Nelonen eivät sovi puhtaimpaan kaupallisen television
malliin, vaan ne ovat ns. hybridikanavia. Hybridikanavilla
tarkoitetaan kansallisia, kaupallisia tv-kanavia, jotka
kilpailevat välittömästi mainosmarkkinoilla mutta jotka ovat
toimilupapolitiikan kautta sidoksissa julkisen palvelun
yleisradiojärjestelmään (Hellman & Sauri 1997, 20).
Kaupallisella televisiolla ei ole velvoitteita tuottaa
ohjelmia kaikille kansanryhmille, vaan se voi keskittyä
tavoittelemaan sellaista yleisöä kuin kannattavaksi näkee.
Esimerkiksi Nelonen mainostaa hanakasti olevansa nimenomaan
nuorten kaupunkilaisten kanava (Nelonen 1999). Nuoret
kaupunkilaiset on mielletty maksukykyisiksi
kuluttajakansalaisiksi, joiden huomio kiinnostaa mainostajia.
Kaupallisen television on nähty edustavan populismin
ideologiaa, jossa yleisö ratkaisee, mitä se haluaa nähdä
eikä sen valintoja moralisoida. Yleisradio on puolestaan nähty
paternalismin linnakkeeksi, jossa yleisön yläpuolelle asettuvat
holhoojat määrittelevät, millaista ohjelmatarjonnan tulee olla
ja mitkä ovat yleisön edut. Paternalistinen ajattelu korostaa
asiaohjelmia ja syrjii mielihyvän tarpeita. (Hellman 1988, 111.)
Paternalismin mukaan television päätehtävä on tyydyttää
kansalaisten tiedontarvetta, populismin mukaan tarjota ajankulua
ja viihdykettä (Salonen 1995, 24).
Puhdasoppisen paternalismin mukaan yleisön mielipidettä ei
tarvitse ottaa huomioon. Kuitenkin myös julkisen palvelun
television täytyy tavoitella yleisön luottamusta
legitimoidakseen etupäässä lupamaksuvaroilla
ylläpidettävää toimintaansa. Ristiriitoja syntyy, kun sen on
samaan aikaan pyrittävä sekä miellyttämään suurta
kansanosaa että palvelemaan myös erityisryhmiä. Toimintaa
uhkaavat myös identiteetin menetys ulkopuolelta ostettujen
ohjelmien runsastuessa sekä lisääntyneen kanavatarjonnan
aiheuttama yleisön pirstaloituminen ja ennalta-arvaamattomampi
katselu (ks. Hellman 1988, 17-20 ja Hellman 1999, 51).
Ridellin mielestä legitimiteettikeskustelussa on vallalla
ajatus, että kuluttajien valintaa on kunnioitettava ja
kuluttajien määrä taas ratkaisee, kuka saa harjoittaa
televisiotoimintaa. Tällöin ei oteta huomioon julkisen palvelun
television erityisluonnetta, vaan kaupallisen tuotannon annetaan
määrätä myös julkisen televisiotoiminnan malli. Kuluttajien
valintaan perustuvaa toimintaa voi kritisoida myös siitä, että
katsojat saavat valita vain siitä, mitä heille tarjotaan
eivätkä vaikuttaa siihen, mitä tuo tarjonta on. (Ridell 1998,
97-98.)
Usein on väitetty, että nykyisenkaltainen kilpailutilanne on johtanut katsojalukuihin tuijottamisen seurauksena siihen, että julkisen palvelun kanavat ovat ajautuneet ohjelmistoltaan entistä enemmän kaupallisten kanavien kaltaisiksi. Väitteet eivät kuitenkaan ole pitäneet aivan paikkaansa, vaan koko Länsi-Euroopassa julkisen palvelun television ohjelmisto on säilynyt melko muuttumattomana (Hellman & Sauri 1994, 47). Sen sijaan pohjoismaisten hybridikanavien ohjelmistorakenteen on havaittu olevan lähempänä julkisen palvelun kuin kaupallisen television ohjelmistoja (Hellman & Sauri 1997, 35). Suomessa MTV3 on tavoitellut poliittista legitimiteettiä, ja "yksi keino on ollut ohjelmistopolitiikassa toteutettu prestiisistrategia, joka on korostanut esimerkiksi uutis- ja ajankohtaisohjelmien roolia yhtiön kaupallisen ohjelmiston vastastrategiana" (mt., 36).
2.1. Kilpailutilanteen taustaa & yleistä | 2.2. Kanavaprofiilin merkitys | 2.3. Erilaisuus vai samanlaisuus? |
2.2. Kanavaprofiilin merkitys
Televisiotoiminnassa on mielekästä pitää yhden tv-kanavan
kokonaisuutta tuotteena, tarjontayksikkönä. Televisiossa suhde
yleisöön rakentuu ensi sijaisesti kanavan yleisen luonteen ja
tätä kautta syntyneen kanavan identiteetin kautta. (Soramäki
1990, 21.) Kanavakilpailussa yhä keskeisemmäksi onkin tullut
kanavaprofiilin luominen. Katsojille myytävä tuote ei olekaan
yksittäinen ohjelma vaan koko kanava ohjelmistoineen ja
imagoineen. Katsoja tietää jo ennalta, minkä tyylisiä
ohjelmia kanavalta tulee (vrt. Hellman 1999, 39). Yksittäisillä
ohjelmilla on kuitenkin huomattavaa merkitystä kanavaimagon
kohottajana ja katsojamagneetteina. Tällaisia suosittuja
ohjelmia ovat esimerkiksi monet sarjat ja uutiset.
Kanavaimagon luomiseen ja nostattamiseen käytetään mainontaa paitsi omalla kanavalla, myös muissa viestimissä. Kanavapromootiota tehtiin esimerkiksi Nelosen alkutaipaleella varsin näyttävästi muun muassa suurin ulkomainoksin ja julkkisten tähdittämin ohjelmin, joiden arveltiin kiinnostavan sekä katsojia että muuta mediaa. Kanavatietoisuuden ylläpitämiseen liittyy tiedotus, jota annetaan muun muassa Internet-sivuilla ja "ruututoimitusten" tekemissä ohjelmissa, joissa kerrotaan muun muassa tulevista ohjelmista ja kanavan henkilöstöstä.
2.1. Kilpailutilanteen taustaa & yleistä | 2.2. Kanavaprofiilin merkitys | 2.3. Erilaisuus vai samanlaisuus? |
2.3. Erilaisuus vai samanlaisuus?
Nykyisin televisiotoimintaa rajoittavat entistä selvemmin
raha, yleisömäärä ja ohjelmat, eivätkä niinkään
poliittiset tai tekniset esteet (Hellman 1999, 36). Porter (1985,
25) on esittänyt, että kilpailussa on olemassa neljä
päästrategiaa: kustannusjohtajuus, erilaistaminen sekä
kustannusjohtajuuteen tai erilaistamiseen perustuva
keskittymisstrategia.
Kustannusjohtajuuteen perustuvaa strategiaa voidaan käyttää
silloin, kun kohdealue kilpailukentällä on laaja. Sen valinnut
yritys pyrkii olemaan alansa ainoa alhaisin kustannuksin tuottava
yritys. (Mt., 25-26.) Strategia ei kuitenkaan ole paras
mahdollinen sellaisessa televisiotoiminnassa, joka tähtää
laatutuotantoon ja suureen yleisöön. Koska kanavat haluavat
korostaa luovuuttaan ja omaperäisyyttään, ne tarvitsevat
laadukkaita lippulaivoja, jotka voivat tulla kalliiksikin.
(Hellman 1999, 53.)
Keskittymisstrategiolla tarkoitetaan sitä, että yritys
suuntautuu jonkin kapean kohderyhmän palvelemiseen
mahdollisimman tehokkaasti. Strategiaksi voidaan ottaa joko
matalat kustannukset tai erilaiset tuotteet. Televisiotoiminnassa
ensimmäinen vaihtoehto tarkoittaa halpaohjelmien tuottamista
jollekin erityiselle yleisöryhmälle, esimerkiksi
kaapelitelevisioon tai paikallisille televisiokanaville.
Jälkimmäinen on tyypillisesti temaattisten satelliittikanavien
strategia. (Mt., 54.)
Erilaistamisstrategialla pyritään erottumaan kilpailijoista
jollakin tehokkaalla keinolla. Televisiotoiminnassa tämä voi
tarkoittaa sopivan ohjelmaprofiilin luomista - esimerkiksi
laatuviihteeseen tai täyteen palveluun keskittymällä - tai
tiettyjen kärkiohjelmien aggressiivista esiintuontia (mt.,
53-54). Tämä on tyypillisesti laajapeittoisten yleiskanavien
strategia (mt., 55). Suomessa Yleisradiolla ja MTV:llä on ollut
omat painopistealueensa, Yleisradiolla informaatio ja MTV:llä
viihde, vaikkakin tämä "työnjako" näyttää
vähentyvän 90-luvun lopulla (mt., 220-221).
Myös Collinsin, Garnhamin & Locksleyn (1988, 15) mukaan
televisiotoiminnan kilpailuvaltti on itse tuote eli ohjelmat.
Katsojia houkuttelevat tuotteen ominaisuudet, eivät sen hinta.
Tämä johtaa tarjonnan monipuolisuuteen ja tuotteiden
erilaistamiseen.
Julkisessa keskustelussa kanavakilpailun on väitetty johtavan
päinvastaiseen kehitykseen eli kanavien samankaltaistumiseen:
yksipuolistumiseen ja viihteellistymiseen. Hellmanin (1992, 36)
mielestä kehitys kuitenkin riippuu kansallisesta
markkinatilanteesta. Euroopassa generalistiryhmän eli suuren
yleisön ja lavean ohjelmakirjon yhtiöiden ohjelmiston on
havaittu yhdenmukaistuneen tai ainakin virtaviivaistuneen.
Toisaalta tutkimustulokset kertovat myös, että yhtiöiden
asemaan ja ohjelmistoon liittyvä sääntely on hillinnyt
ohjelmarakenteen muutosta ja että se olisikin pysynyt sangen
vakaana. (Mt., 85-86.) Olivat ohjelmistot yhdenmukaistuneet tai
eivät, kilpailutilanteen on nähty joka tapauksessa johtaneen
ainakin siihen, että kaikki kanavat ovat omaksuneet
kohdeyleisöajattelun. Enää ohjelmia ei lähetetä koko kansaa
varten, vaan kullekin ohjelmalle on määritelty jonkinlainen
kohdeyleisö. (Siune & Hultén 1998, 29.)
Kanavakilpailua käydään siis yleisön suosiosta,
mainostajien markoista (MTV3 ja Nelonen) ja yleisestä
olemassaolon oikeutuksesta (Yleisradio). Yleisön tavoittelussa
olennainen keino on selkeän profiloitumisen lisäksi sopivan
ohjelmakaavion suunnittelu. Ohjelmakaavion rakentamisella
(ohjelmoinnilla) on kanavakilpailussa yhä suurempi merkitys
(Soramäki 1990, 21). Ohjelmoinnin (programming) käsite
liitetään nykyisin usein tietotekniikkaan, mutta
ytimekkyydessään se sopii erinomaisesti myös television
ohjelmakaavioiden suunnittelun ja rakentamisen termiksi
(käsitteestä ja sen kääntämisestä Lähteenmäki 1999,
12-13). Ohjelmointi tarkoittaa ohjelmien sijoittelua
mahdollisimman optimaalisesti siten, että ne houkuttelevat
katsojia valitsemaan kyseisen kanavan ja pysymään siellä (vrt.
Eastman 1993, 38). Toisin sanoen ohjelmoinnilla pyritään
päihittämään kilpaileva kanava kiinnostavuudessa.
Kanavasuosion kannalta suurin merkitys on parhaan katseluajan
ohjelmakaaviolla.
Kilpailutilanteessa ohjelmakaavion kokonaisuus on tärkeä, mutta yksittäisten ohjelmien osuutta ei voi väheksyä. Suositut ohjelmat, kuten esimerkiksi uutiset, voivat toimia vetonauloina, jotka saavat katsojan avaamaan television ja ehkä jäämään kanavalle kyseisen ohjelman katsottuaankin.
2.1. Kilpailutilanteen taustaa & yleistä | 2.2. Kanavaprofiilin merkitys | 2.3. Erilaisuus vai samanlaisuus? |
Pääsivulle | © Elisa Salste (etunimi@sukunimi.net) |