1. Johdanto
M:"Kaikki uutislähetykset ovat nykyään ihan samanlaisia."
L:"Ei minusta. Minä kyllä erotan eri kanavien uutiset vaikka silmät kiinni. Niissä on ihan eri jututkin."
M:"Höpöhöpö! Sitä samaa hömppää tulee joka tuutista. Jutut ovat samat aamusta iltaan ja kanavasta toiseen. Kukaan ei keksi mitään omaa."
L:"No minustakin tällä uusimmalla kanavalla
on ehkä vähän sellaiset lelu-uutiset, mutta kyllä
sentään puoli yhdeksältä tulee asiaakin."
Tämä sepitetty keskustelu kuvaa niitä väitteitä,
joita uutisista usein kuulee esitettävän. Toiset väittävät,
että kilpailutilanne samankaltaistaa eri kanavien uutislähetykset;
toiset sanovat, että lisääntynyt tarjonta luo mahdollisuuksia
erilaisille yrittäjille. Toisten mielestä kilpailu on
ajanut uutiset turmelukseen, halpaan ja viihteelliseen yleisönkosiskeluun;
toisten mukaan tällaisesta muutoksesta ei ole merkkejä,
päin vastoin uutislähetykset ovat monipuolisempia kuin
koskaan.
Totta puheiden pohjalla on ainakin se, että kilpailutilanne
on kiristynyt. Uutistarjonta on lisääntynyt Suomessa
viime vuosina ripeästi. Aiemmin Yleisradion tv-uutislähetys
oli suomalaisten "iltahartaus", jota seurasi liki koko
katsojakunta. Tarjonnan lisääntyessä erityisasema
on kaikonnut, ja mikään lähetys ei saa koko kansaa
yleisökseen. Kilpailu katsojista ulottuu myös uutisiin.
Kanavakilpailussa tähdätään mahdollisimman
suuren katsojaosuuden nappaamiseen. Kanavaimagon luominen on kilpailun
tärkeä osa, ja sen muodostumisessa uutisilla on merkittävä
asema. Omat uutiset ovat eräs televisiokanavan uskottavuuden
ja vakavastiotettavuuden mitta. Sen lisäksi ne ovat suosionsa
vuoksi merkittäviä yleisönkalastajia. Tarjonnan
lisääntyessä suosio ei ole itsestäänselvyys,
ja uutisten on entistä enemmän tehtävä itsensä
katsojan tykö. Yhdeksi ratkaisuksi tarjotaan profiloitumista
eli sitä, että kilpailukeinoksi otetaan esimerkiksi
tietyntyylinen tai aiheinen sisältö.
Puheita ja arveluita muutoksista riittää. Nykyisessä
kanavakilpailutilanteessa ei kuitenkaan ole tehty yhtään
systemaattista kartoitusta suomalaisuutisten sisällöistä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää,
mikä on todellinen tilanne puheiden takana. Tarkastelen,
millaisilta suomalaisten päätelevisiokanavien uutiset
näyttävät nykyisessä kilpailutilanteessa.
Päätavoitteeni on hahmottaa, millaisiksi kunkin kanavan
uutiset on pyritty profiloimaan. Vai onko suomalaisuutisten kilpailustrategiana
sittenkin muiden kanavien matkiminen profiloitumisen sijaan?
Suomalaisten televisiouutisten sisältöselvitykset eivät näytä olleen viime vuosikymmeninä kovinkaan muodikkaita tutkimusaiheita, ja vertailutietoa on saatavilla varsin vähän. Sisältötutkimus on kuitenkin ajankohtaista, koska tuloaan tekevä digitaalitelevisio mahdollistaa teknisesti yhä useammat kanavat. Kanava- ja uutiskilpailun voi olettaa tulevaisuudessa yhä kiristyvän. Toivon, että tutkimukseni voi antaa vertailupohjaa myös tulevien muutosten tarkasteluihin. Tämä tutkimus keskittyy kolmen valtakunnallisen yleisradioyhtiön uutislähetysten tarkasteluun, ja kaapeli- ja digitaalitelevisio sekä satelliittikanavat on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle.
Pääsivulle | © Elisa Salste (etunimi@sukunimi.net) |