7. Yhteenveto ja tutkimusasetelma
7.1. Yhteenveto | 7.2.Tutkimuksen tarkoitus ja menetelmä |
7.3. Tutkimusaineisto | 7.4. Uutisten luokitusrunko |
7.1. Yhteenveto
Esitän seuraavaksi lyhyen yhteenvedon aiemmissa luvuissa
käsitellyistä, uutisten ominaisuuksia koskevista teorioista.
Keskityn niihin uutisten piirteisiin, jotka näen tärkeiksi
tekijöiksi lähetyksen profiilin tuottamisessa.
Tutkimusaineistoni analyysin perustan tässä luvussa
esiinnostamiini seikkoihin.
Uutislähetysten profiileja voi tarkastella siitä
näkökulmasta, millaisia lähetykset ovat kilpailijoihinsa
verrattuna. Missä asioissa ne pyrkivät muistuttamaan
kilpailijoitansa? Missä asioissa ne hakevat omaa linjaa? Toisten
mukana kulkeminen tai omien ratkaisujen hakeminen näkyy
selvimmin niistä aiheista, joita lähetykset ottavat
käsittelyyn. Merkittävää on myös se, miten aiheita
painotetaan: Ovatko kaikkien kanavien pääuutisaiheet samoja
kuin muillakin kanavilla? Vai pyrkivätkö eri kanavien
lähetykset nostamaan omia aiheitaan eturiviin ja kuittamaan
kilpailijoiden tärkeinä pitämät aiheet lyhyinä
sivumainintoina myöhemmin lähetyksen aikana? Vai jätetäänkö
ne kenties kokonaan huomiotta?
Uutislähetysten profiilien muodostumista voi tarkastella
myös katsomalla lähetysten koostumusta uutisgenreteorian
näkökulmista. Huomion voi kiinnittää todella moneen asiaan,
mutta luettelen seuraavaksi mielestäni merkittävimmät
lähetyksiä luonnehtivat piirteet. Ensinnäkin lähetyksen
pituus asettaa sisällölle raamit. Lyhyessä lähetyksessä on
tehtävä valinta joko muutaman jutun perusteellisemman
käsittelyn tai monen jutun lyhyen käsittelyn välillä.
Pidempään lähetykseen mahtuu enemmän ja mahdollisesti
monipuolisempaa tavaraa. Lähetyksen rakenteeseen vaikuttavat
myös juttujärjestys ja juttutyypit. Lähetys voi profiloitua
esimerkiksi pelkkiin sähkeuutisisiin tai vaikkapa viljellä
raportteja ja feature-juttuja.
Kiinnitän huomiota myös juttujen sisältöön, kuten
esimerkiksi niiden aihevalikoimaan. Erilaisten aihepiirien
painottaminen on erityisen hyvä keino profiloida lähetystä ja
vedota näin erilaisiin katsojiin. Aihepiirien lisäksi
merkitystä voi olla kotimaan- tai ulkomaanuutisten
painottamisella. Sisältöeroja uutisiin voi saada myös
kuvituksen avulla.
Eri aihepiireistä kertovat jutut, juttutyypit ja jutuissa
esiintyvät ihmiset puhuttelevat katsojia eri tavoin. Esimerkiksi
perinteisiin uutisaiheisiin ja -juttutyyppeihin sekä viranomais-
ja asiantuntijahaastateltaviin turvautuen lähetys voi pyrkiä
vaikuttamaan arvovaltaiselta ja uskottavalta. Toisenlaisin aihe-
ja esiintyjävalinnoin voidaan puolestaan tavoitella vaikkapa
läheisyyttä ja puhuttelevuutta. Mikään uutislähetys tuskin
edustaa yksinomaan kumpaakaan ääripäätä, mutta painotuserot
voivat muodostaa lähetyksille varsin erityyppiset profiilit.
Eräs profiloitumiskeino voisi olla myös televisiouutisten
välittömyyden korostaminen suosimalla suoria lähetyksiä.
Juttujen jatkuva päivittäminen on vastaavanlainen keino, jolla
voidaan korostaa televisiouutisten erityisluonnetta ja päteä
uutiskilpailussa, jossa nopeimman uutisoijan tittelillä olisi
ottajia. Näiden mielikuvien rinnalla merkittävää voi olla
myös se, kertovatko uutisten sisällöt nykyhetken,
tulevaisuuden tai menneisyyden asioista vai ovatko ne kenties
ajattomia aiheita, jotka sopivat täytejutuiksi mihin tahansa
lähetykseen.
Tärkeä tekijä uutislähetysten profiilien tuottamisessa on
myös se, miten lähetys sovitetaan ohjelmavirtaan.
Uutislähetysten asema suomalaisessa ohjelmavirrassa on
erityinen, sillä lähetykset eroavat muusta ohjelmistosta hyvin
selkeästi muun muassa uutistunnusten ja kiinteiden
lähetysaikojensa vuoksi. Profilointikeinoksi jää lähinnä
uutislähetyksen sisällön kytkeminen kanavan muuhun
ohjelmistoon. Uutislähetystä on mahdollista täydentää
viittaamalla ohjelmiin, joissa jotain ajankohtaisaihetta
käsitellään perusteellisemmin. Viittauksilla on myös kanavan
muiden ohjelmien tunnettuutta lisäävä vaikutus.
7.1. Yhteenveto | 7.2.Tutkimuksen tarkoitus ja menetelmä |
7.3. Tutkimusaineisto | 7.4. Uutisten luokitusrunko |
7.2. Tutkimuksen tarkoitus ja menetelmä
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää kilpailevien
televisiokanavien uutislähetysten tyypillisiä piirteitä.
Tavoitteeni on tarkastella kunkin lähetyksen profiloitumista
kilpailutilanteessa. Keinonani on hakea lähetyksistä eroja ja
samankaltaisuuksia, joiden perusteella voin analysoida uutisten
painotuksia. Tarkasteluni pohjaa edellä esittämiini teorioihin
uutisten ominaispiirteistä. Kilpailutilanteen vaikutusten
analysoinnin lisäksi vertaan saamiani tuloksia aiempiin
tutkimuksiin, ja koetan sen perusteella päätellä, ovatko
suomalaiset televisiouutiset muuttuneet johonkin suuntaan.
Tutkimusmetodina on määrällinen sisällön erittely.
Menetelmä sopii tutkimukseen, jossa selvitetään tiettyjen
piirteiden toistumista ja pyritään jonkinasteiseen
yleistettävyyteen. Laadullisen menetelmän etuna olisi, että
sen avulla saisi määrällistä paremmin kiinni esimerkiksi
uutisten käsittelytapa- ja näkökulmapainotuksista. Olen
kuitenkin pyrkinyt tekemään luokittelurungosta sellaisen, että
määrällinen analyysi antaa jonkinlaisia tuloksia myös
tämänkaltaisista asioista, vaikka analyysi ei ehkä niiltä
osin ole yhtä kuvaavaa kuin laadullista otetta käytettäessä.
Vaihtoehtona olisi myös selvittää televisiouutisten
kilpailustrategioita ja profiloitumispyrkimyksiä uutisten
tekijöitä haastattelemalla. Olen kuitenkin halunnut tarkastella
tilannetta vastaanottajan näkökulmasta niin, että teksti on
pääosassa. Olen sitä mieltä, että varsinaisen tuote kuvaa
tilannetta mielekkäämmin kuin tuottajien selitykset.
7.1. Yhteenveto | 7.2.Tutkimuksen tarkoitus ja menetelmä |
7.3. Tutkimusaineisto | 7.4. Uutisten luokitusrunko |
7.3. Tutkimusaineisto
Tutkimusaineistoni koostuu Yleisradion, MTV3:n ja Nelosen
pääuutislähetyksistä viikon ajalta. Pääuutisina pitämäni
lähetykset ovat TV1:n Uutiset ja sää kello 20.30, MTV3:n
Kymmenen uutiset kello 22.00 ja Nelosen Uutiset ja sää kello
20.00. TV1:n puoli yhdeksän uutisten asema
pääuutislähetyksenä on itsestään selvä sekä perinteisen
asemansa että katsojalukujensa perusteella. Nelosen kello 20:n
uutiset määrittelin kanavan pääuutisiksi lähetyksen
katsojalukuihin tukeutuen.
Sen sijaan MTV3:n pääuutislähetyksen määrittely on
vaikeampaa. Tutkimusaikana syksyllä 1999 Kymmenen uutiset eivät
keikkuneet katsojatilastojen kärjessä läheskään joka viikko,
vaan Seitsemän uutiset olivat useasti suositummat (Finnpanel
1999). MTV:n uutistoiminta kuitenkin alkoi Kymmenen uutisista,
joten lähetyksellä on perinteen tuomaa asemaa. Valitsin
tutkimuskohteekseni Kymmenen uutiset myös siksi, koska ennakoin
Seitsemän uutisia seuraavien Talousuutisten vinouttavan
edeltävän lähetyksen aihejakaumaa. Kymmenen uutisten arvelin
vastaavan sisällöltään eniten muita pääuutislähetyksiä.
Tutkimusajankohdan maanantaina tutkin Kymmenen uutisten sijasta
Yhdeksän uutisia, sillä käsitin ne ikään kuin muun
ohjelmiston takia aikaistetuiksi Kymmenen uutisiksi. Yhdeksän
uutisten suosio oli tutkimussyksynä useasti Kymmenen uutisia
suurempi (mt.). MTV3:n maanantaiohjelmoinnin piirre oli Yhdeksän
uutisten jälkeen alkava elokuva, mikä voi selittää
lähetyksen suosiota.
Analyysit perustuvat 25.-31.10.1999 tekemiini
videonauhoituksiin. Viikon pituinen tutkimusaika on journalismin
tutkimuksessa tavanomainen ja mielekäs kokonaisuus. Sen aikana
ehtii mielestäni muodostua kuva uutislähetysten tyypillisistä
piirteistä. Huovila (1995, 18) on sitä mieltä, että koska
tiedotusvälineet toimivat rutiininomaisesti, muutaman päivän
otannasta saa kuvan niiden jutuista ja toiminnasta. Mielestäni
lähetysten eroavuudet ja samanlaisuudet hahmottuvat viikon
aineistossa paremmin kuin parin päivän aikana, jolloin sattuman
vaikutus on varsin suuri.
On kuitenkin huomattava, että sattuma voi vaikuttaa varsin
suuresti myös viikon aineistossa. Yksikin suuri uutistapahtuma
voi "sotkea" lähetysrutiinin varsin perusteellisesti
jopa useamman päivän ajaksi, jos asiaa seurataan pidempään ja
siitä tehdään juttuja useista eri näkökulmista. Tällaisten
tapahtumien vaikutuksen minimoimiseksi olisi tarpeen analysoida
samansuuruinen aineisto joltain muualta ajalta. Kvantitatiivisen
analyysin työläyden vuoksi en kuitenkaan ryhtynyt
tarkistusaineiston analysointiin, koska tutkimusaineistooni ei
näkemykseni mukaan osunut mitään uutistoiminnan rutiineista
olennaisesti poikkeavaa.
Nauhoitin lähetykset kokonaisuudessaan, mutta säätiedot
olen jättänyt varsinaisessa analyysissä huomiotta. Säätiedot
ovat lähetyksissä selkeästi oma kokonaisuutensa, joten niiden
erottaminen muusta aineistosta ei tuottanut ongelmia.
7.1. Yhteenveto | 7.2.Tutkimuksen tarkoitus ja menetelmä |
7.3. Tutkimusaineisto | 7.4. Uutisten luokitusrunko |
7.4. Uutisten luokitusrunko
Selvitän seuraavaksi pääpiirteittäin käyttämäni
luokitusrungon (liite 1) perusteita.
Olen luokitellut lähetyksistä jokaisen uutisjutun. Jos
laajasta aiheesta on tehty useampi juttu, joissa on eri
näkökulma ja eri toimittaja, olen käsitellyt tällaiset
kokonaisuudet erillisinä juttuina. Uutisankkureiden juonnot
lasken kuuluvaksi siihen juttuun, johon ne viittaavat.
En ole soveltanut tutkimukseni aiheluokittelussa suoraan
aiemmissa tutkimuksissa käytettyjä luokkia. Mielestäni usein
käytetty toimitusten työnjakoon perustuva luokittelu kuvaa
karkeudessaan varsin huonosti todellista aihejakaumaa. Olen
kehitellyt näkemieni jaottelujen ja omien havaintojeni
perusteella aiheluokittelun, jonka näen paremmin kattavan
nykyisten uutislähetysten aihejakauman (ks. liite 1).
Tavoitteena on ollut luokittelu, jossa yksi juttu kirjataan
vain yhteen luokkaan. Näin ollen en ole tehnyt aihepiirijaon
yhteydessä jaottelua ulkomaan- ja kotimaanuutisiin, vaan
tarkastelen asiaa erikseen. Ulkomaanuutisluokan sisällyttäminen
aihetarkasteluun jättää huomiotta ulkomaanuutisen sisällön -
voivathan ulkomaanuutiset kertoa rikoksista, taloudesta tai
sosiaalisista kysymyksistä siinä missä kotimaanuutisetkin.
Jaottelu yksinomaan kotimaan- ja ulkomaanuutisiin on hankalaa
esimerkiksi valtiovierailujen tai EU-juttujen yhteydessä. Siksi
olen tehnyt luokittelustani hieman tarkemman. Luokittelu
pohjautuu tapahtumapaikkaan, mutta ottaa huomioon sen, että itse
tapahtumapaikka ei määritä juttutyyppiä, vaan se, millaisena
kyseessä oleva asia esitetään. Perinteiset jaot kotimaan- ja
ulkomaanuutisiin ovat hälventyneet, koska maailma on
kansainvälistynyt. Esimerkiksi kansainvälisen talouden
tapahtumat voi nähdä ulkomaan- tai kotimaanuutisina
näkökulman mukaan: taloussopimusten vaikutuksia Suomen
maatalouteen käsittelevä juttu on luokittelussa
kotimaanuutinen, jossa on ulkomaankytkentä. EU-jutut käsitän
niin, että ne ovat joko kotimaan- tai ulkomaanjuttuja
pääasiansa mukaan. Esimerkiksi uusia EU-jäseniä koskevat
neuvottelu-uutiset ovat ulkomaanuutisia, joissa on EU-viite.
Kotimaanjutut jaan paikallisiin ja muihin kotimaanjuttuihin. Jaon
avulla tarkastelen, minkä verran valtakunnallisten kanavien
uutislähetysten kotimaanaiheista on koko valtakuntaa koskettavia
ja mikä osuus on selkeästi yksittäisiä paikkakuntia tai
alueita koskettavilla jutuilla. Tarkoitan jälkimmäisillä
selkeästi ja yksinomaan paikallisista aiheista kertovia juttuja,
en esimerkiksi valtakunnalliseen uutiseen maakunnasta haettua
elävöittävää esimerkkiä. Paikallisuuden on oltava jutun
olennainen osa.
17-kohtainen aihepiirijakoni ei ole kovin yksityiskohtainen
tutkimusaineistoni pienuuden vuoksi. Aiheluokitteluni ei ole
helposti muokattavissa sellaiseen muotoon, että se olisi suoraan
verrattavissa aikaisempien tutkimusten jaotteluihin. Kotimaan- ja
ulkomaanjuttujen osuudet tosin voi pelkistää kahdeksi luokaksi.
Sen sijaan varsinainen aihepiirijako eroaa varsin paljon
aikaisemmista. Aiemmat luokittelut (joista enemmän luvussa 8)
ovat mielestäni kiinnittyneet liiaksi yhteiskuntaa ja sen
instituutioita käsitteleviin aiheisiin. Esimerkiksi Kivikurulla
on human interest -aiheluokka, johon sisältyvät niin
onnettomuudet kuin julkkisuutisetkin (Kivikuru 1992, liite 1,
sivu 19). Kuitenkin onnettomuus- ja julkkisjuttujen välinen ero
on mielestäni varsin merkittävä: on onnettomuusaiheita totuttu
pitämään kovina uutisjuttuina, kun taas julkkisjutut ovat
perinteisesti kuuluneet naistenlehtien juorupalstoille.
Luokittelussani olen tietoisesti pyrkinyt välttämään muiden
kuin yhteiskunnan ydinalueita (politiikka, talous jne.)
käsittelevien sijoittamista yhteen kaatoluokkaan. Haluan
korostaa uskovani, että yhteiskunnallisilla asioilla on
uskoakseni yhä keskeinen asema uutisissa. Suurin osa
käyttämistäni luokista kiinnittyy yhteiskunnallisiin
aiheisiin. Tahdon kuitenkin myös selvittää, mitä muuta
uutiset tarjoavat.
Luokittelustani on seurauksena muun muassa se, että
talousjuttuluokka on poistunut kokonaan, koska olen jakanut
siihen perinteisesti sijoitetut jutut yritystalouden,
talouspolitiikan, kulutuksen ja jopa sosiaalisten kysymysten
(työttömyys) aihepiireihin. Luokituksessa on ongelmansa.
Esimerkiksi juuri työllisyyskysymyksellä on sekä sosiaalinen
että talouspoliittinen ulottuvuutensa. Luokitteluun vaikuttaakin
itse aiheen lisäksi se näkökulma, josta asiaa käsitellään.
Uutisjuttujen sijoittelu aiheluokkiin tuotti välillä
vaikeuksia, koska aiheita käsiteltiin usein varsin
monipuolisesti. Yksinkertaisuuden vuoksi olen aihepiirijaottelun
jutun pääasiallisen aiheen tai kärkiasian perusteella.
Aihepiirien yhteneväisyyden ja eroavuuden lisäksi olen
selvittänyt, minkä verran eri kanavat käsittelevät
täsmälleen samoja uutisaiheita ja miten ne niitä painottavat.
Olen tehnyt havaintoja myös juttujärjestyksestä, lähetyksen
alun uutisotsikoihin päätyvistä aiheista sekä
juttupituuksista. Juttutyypin olen luokitellut jutun
pääasiallisen tyylin mukaan. Esimerkiksi toimittajan lyhyt
kommentointi jutun uutisraportin perässä ei muuta jutun
raporttiluonnetta uutiskommentiksi. Juttutyyppejä on
luokittelurungossani yksitoista. Olen jaotellut raporttityypit
kolmeen: tavalliseen raporttiin, puhelinraporttiin ja
"paikan päällä" (on the spot) tehtyyn
raporttiin. Paikan päältä raportointi liitetään uutisten
välittömyyden esittämiseen, ja olen katsonut tarpeelliseksi
selvittää, minkä verran suomalaiset televisiouutiset
korostavat tätä piirrettä.
Havainnoimalla uutisissa olevia viittauksia muihin ohjelmiin
olen hankkinut tietoa kahdesta asiasta. Ensinnäkin olen
selvittänyt, minkä verran kukin kanava poimii uutisaiheita
muista välineistä. Kaikkia kilpailijoilta napattavia aiheita en
ole näin pyrkinyt kartoittamaan, vaan tarkoitukseni on ollut
selvittää lähinnä sitä, poimivatko kanavat viime hetken
juttuja kilpailijan saman päivän lähetyksistä. Toiseksi olen
tarkastellut, mikä on uutisten ja yksittäisten juttujen asema
kanavan omassa ohjelmavirrassa ja mihin oman kanavan ohjelmiin
viittaukset kohdistuvat. Paitsi virta-ajatukseen, ajatus oman
kanavan juttuihin viittaamisesta liittyy myös ideaan siitä,
että samasta aineistosta tehdään useita versioita eri ohjelmia
varten. Uutisoidaanko aiemmin päivällä esitettyjen
ajankohtaisohjelmien satoa vai viitataanko uutisten jälkeiseen
perusteellisempaan käsittelyyn? Vai kenties myöhäisempiin
uutisiin? Olen tehnyt havaintoja myös siitä, viitataanko
uutisissa juttujen päivittämiseen.
Kuvituksen käyttöä olen tarkastellut kahdelta kannalta.
Molemmat näistä luokituksista ovat sellaisia, että yhdessä
jutussa voi olla monia tarkasteltavia piirteitä. Ensinnäkin
olen havainnoinut videokuvan, still-kuvan, grafiikan ja
animaatioiden käyttöä. Huovila jakaa grafiikan kolmeen
alatyyppiin: itsenäiseen grafiikkaan, lisägrafiikkaan ja
viitegrafiikkaan. Itsenäinen grafiikka tarkoittaa esimerkiksi
karttoja ja tilastoja, joita voidaan käyttää videokuvan
sijasta havainnollistamaan tekstissä esitettyä asiaa.
Lisägrafiikka tarkoittaa videokuvan päällä näkyvää
grafiikkaa. Viitegrafiikan avulla tuodaan kuvaruutuun
haastateltavien ja toimittajien nimet ja tapahtumapaikat.
(Huovila 1995, 83-84.) Huovilan jaottelu on tutkimukseni kannalta
tarpeeton. Tavanomaisen ja lisägrafiikan voi mielestäni
yhdistää samaan luokkaan. Viitegrafiikan eroja tutkimalla ei
mielestäni voi pureutua uutislähetyksen oleellisiin eroihin,
joten olen jättänyt sen määrällisessä analyysissä
huomiotta. Samasta syystä olen jättänyt huomiotta animaatiot,
jotka eivät oleellisella tavalla liity juttuihin, kuten
esimerkiksi uutistunnukset tai kuvaruudun reunassa pyörivät
kanavatunnukset.
Toiseksi olen tarkastellut uutistekstin ja videokuvituksen
suhdetta. Käyttämäni luokat ovat tapahtumakuva, puhuvat
päät, aiheiseen liittyvä teemakuvitus, itsenäinen
teemakuvitus ja kuvattomuus/taustakuvitus. Aiheeseen
liittyvällä teemakuvituksella tarkoitan tekstin kuvittamista
esimerkiksi niin, että luonnonsuojelua koskevassa jutussa
näytetään taustalla kuvaa metsästä. Itsenäisen
teemakuvituksen käsitän niin, että kuvituksessa on selkeästi
oma juonensa, joka ei liity yhtä suorasti käsiteltävään
aiheeseen. Kuvattomuus/taustakuvitus koskee lähinnä hyvin
lyhyitä sähkeitä eli juttuja, joissa ei näytetä lainkaan
videokuvaa. Juttutyyppiluokituksen kuvattomat sähkeet ja tässä
tarkoitetut kuvattomat jutut ovat hieman eri asia. Kuvattomat
sähkeet sisältyvät tässä tarkoitettuun kuvattomien juttujen
joukkoon. Niissä kuvituksena on ainoastaan uutisankkuri ja
mahdollisesti pieni taustalogo. Lisäksi kuvattomien luokkaan
kuuluvat sellaiset kuvitetut sähkeet, joissa ruutu on täytetty
esimerkiksi aiheeseen liittyvällä still-kuvalla tai
grafiikalla.
Olen selvittänyt myös sitä, miten välittömyyden idea
toteutuu suomalaisuutisissa: onko uutisjuttu kokonaan suora
lähetys tapahtumapaikalta, onko jutussa suoria osuuksia vai onko
se normaali, ennalta tehty sähke tai raportti.
Juttujen ajankohtaisuutta olen tarkastellut sillä
perusteella, suuntautuvatko jutut menneisiin tapahtumiin vai
tulevaisuuteen vai kytkeytyvätkö ne lähetyspäivään. Olen
tutkinut myös, mikä on "ajattomien" juttujen osuus.
Tarkasteluni olen tehnyt uutisarvon kannalta; en ole paneutunut
jokaikiseen menneitä tai tulevia tapahtumia kuvaavaan
viittaukseen, vaan olen luokitellut jokaisen jutun vain yhteen
luokkaan sen mukaan, mikä on jutun pääasiallinen
suuntautuneisuus.
Olen myös selvittänyt juttujen esiintyjätyyppejä. En ole
pyrkinyt luokittelemaan sitä, ketkä "pääsevät"
julkisuuteen ja mikä jutuissa on kunkin esiintyjän painoarvo ja
funktio, vaan olen hakenut esiintyjätyypeistä viitteitä
juttujen näkökulmaan ja yleisösuhteeseen. Esiintyjiä
kartoittamalla olen tarkastellut juttujen vetoavuutta: ns.
tavallisen ihmisen esiinmarssittaminen tuo läheisyyttä ja
puhuttelevuutta, mitä asiantuntijan puheilla ei välttämättä
saavuteta. En ole tehnyt esiintyjistä demografista luokittelua,
vaan nojaudun Tuchmanin (1978, 39-63) esittämään ajatukseen
tyypillistämisestä: uutisten teossa ei noudateta tapahtumien
logiikkaa, vaan eri tapahtumat tyypillistetään tiettyihin
kategorioihin kuuluviksi ja niitä käsitellään sen mukaisesti.
Tutuin lienee jako koviin ja pehmeisiin uutistapahtumiin. Samalla
tavalla uutisissa esiintyville ihmisille tehdään tietty
sosiaalinen asema. Haastateltava voi olla lähetyksessä
esimerkiksi tietyn väestöryhmän, tavallisen kansalaisen tai
yritysmaailman edustajana tai poliitikon, asiantuntijan,
julkkiksen tai toimittajan roolissa.
Jako eri esiintyjätyyppeihin on tutkimuksessani varsin
karkea, koska olen ottanut mukaan yleisimpinä pitämäni
esiintyjäkategoriat. Läheisiksi tai henkilökohtaiseksi
vetoaviksi näen ns. tavalliset ihmiset, lapset ja julkkikset.
Ns. tavallisten ihmisten rooli uutisjutuissa on kahtalainen:
toisaalta he luovat jutun sisältöön autenttisuutta, toisaalta
antavat yleisölle samastumismahdollisuuden (Hartley 1982, 90).
Lasten ja eläinten katson vetoavan katsojiin erityisen paljon.
Julkkisten ajattelen vetoavan katsojiin hieman eri tavalla ja eri
syystä: heidän läheisyytensä ei synny katsojien
arkikokemuksista, vaan siksi, että he ovat tuttuja
tiedotusvälineistä.
Viileämmin ja ulkopuolisemmin ajattelen suhtauduttavan
asiantuntijoihin, viranomaisiin, poliitikkoihin tai
yritysmaailman edustajiin. Näen heidän roolinsa olevan katsojan
kannalta enemmänkin tiedonvälityksen kuin samastumiskohteena
olemisen. Eri väestö- ja ammattiryhmien edustajien
puhuttelevuus jää läheisen ja ulkopuolisen välimaastoon ja
riippuu paljolti myös siitä, mikä on katsojan suhde ko.
ryhmään. Toimittajien roolin voi nähdä kahtalaisena: he ovat
sekä tiedonvälittäjiä että tuttuja. Usein ruudussa näkyvä
uutisankkuri voi tuntua katsojasta hyvinkin tutulta ja
läheiseltä, kun taas harvemmin kasvojaan näyttävä reportteri
ei liene yhtä läheinen. Uutisankkurit ovat luonnollisesti yksi
uutislähetysten merkittävimmistä esiintyjätyypeistä, mutta
selvyyden vuoksi en ole ottanut heitä tarkasteluun: he eivät
varsinaisesti "sisälly" yhteenkään juttuun, vaikka
ovat mukana koko lähetyksen ajan. Esiintyjätyyppeihin olen
luokitellut uutisissa näkyvät henkilöt, joita haastatellaan
tai jotka pääsevät puhumaan tai muuten esiintymään kuvissa.
Kaikkia kuvituksessa vilahtavia ihmisiä en toisin sanoen ole
luokitellut, vaan vain ne, jotka selkeästi esiintyvät
uutisjutuissa. Se, ettei katsojille mainita henkilön nimeä ja
titteliä, ei estä hänen edustavan jotain esiintyjätyyppiä.
Esiintyjätyyppien jako oletetun yleisönpuhuttelutavan mukaan on tietenkin vain suuntaa-antavaa; esiintyjien vetoavuus yksittäiseen katsojaan riippuu hyvin paljon katsojan henkilökohtaisesta kokemustaustasta ja asenteista sekä myös uutisen muusta toteutuksesta. Uutislähetyksen yleisösuhteen tarkastelussa pitää myös ottaa huomioon uutisten muut piirteet, ja keskeiseksi tekijäksi mielestäni tulee yksinkertaisesti juuri aihevalinta.
7.1. Yhteenveto | 7.2.Tutkimuksen tarkoitus ja menetelmä |
7.3. Tutkimusaineisto | 7.4. Uutisten luokitusrunko |
Pääsivulle | © Elisa Salste (etunimi@sukunimi.net) |